GG 421 Bröderna

SDUT
Varv: Kvarnholmens varv
Officiellt nummer: 12146
Varvets nummer:
Byggår: 1910
Bruttotonnage: 27,21 (26 enligt Hembygdsboken)
Nettotonnage:
Längd: 13,46 m
Bredd: 5,55 m
Djup: 2,19 m
Motor: Skandia 1-cyl på 25 hk (enligt hembygdsboken 20 hk)

Levererad 1910 från Kvarnholmens varv på Marstrand till bröderna Charles Olsson och Oskar Olsson. Cirka 13,5 m lång och på 27 bruttoton (26 enligt hembygdsboken) samt utrustad med en tändkulemotor från Skandia med en cylinder och 25 hk enligt boken Fiskebåtarna & varven. Enligt hembygdsboken var det en 20 hk Skandiamotor som 1920 byttes till en 30 hk Skandiamotor. I Fiskebåtarna & varven byts motorn istället till en 40 hk Skandiamotor vid ett senare tillfälle.

Bröderna Olsson använde Bröderna som ett fiskfraktfartyg utom på vintern då båten var vadbåt i vadlaget Di Spee (Bröderna-Tärnan) med GG 397 Tärnan som följebåt. Vadlaget som bildades 1900 bestod av Oskar Olofsson, Charles Olsson,  Oskar Olsson, Olle Olsson, Hans Corneliusson, Karl-Petter Larsson, Gustav Olinder Gustavsson, Sven Bryngelsson, Alfred Larsson, Olof Olausson, Alban Berntsson, Otto Malmgren, Harald Johansson och August Bryngelsson. Vadlaget upplöstes 1922. Mellan 1900 och 1910 var GG 3 Bröderna vadbåt i vadlaget.

1938 blev Olof Olsson ensam ägare till båten. Han sålde den till Erik Nilsson och Leif Rossvik, enligt hembygdsboken år 1954, enligt Fiskebåtarna & varven cirka 1951. Båten användes fortfarande för fiskfrakter. Leif Rossvik hade innan dess varit delägare i GG 887 Ester.

Enligt hembygdsboken såldes båten sen till Oskar Johansson i Hönö-Röd år 1960, enligt Fiskebåtarna & varven skedde försäljningen till Hönö tre år tidigare. Namnet och numret förblev samma. Användes nu främst till fiske. Såldes 1962 som KR 20 Svanö till Böda på Öland och motorn bytt samma år till en Albin G41 om 80 hk. Någon gång, troligen under 1960- eller 1970-talet, försedd med en ny hytt.

1968 inte längre i fiske och 1972 såld till Norrköping som fritidsbåt med namnet Flinta. Ny motor, en Volvo Penta diesel TAMD120 på 350 hk installerad 1995. År 2013 hette båten Dina av Solvik med Larsyngve Pettersson som ägare och Norrköping som hemmahamn. Båten uppges detta år ha en motor på 80 hk vilket gör att uppgiften i boken om den nya större motorn 1995 kanske inte är korrekt. Bruttotonnaget anges till 29 ton.

Dina av Solvik

Efter försäljningen av Bröderna köpte Erik Nilsson och Leif Rossvik en ny båt, GG 265 Blenda.

PS. Hembygdsboken uppger att det fanns tre båtar med samma namn och nummer på Rörö efter varandra. Det är inte korrekt utan det rör sig om samma båt, byggd 1910.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.