GG 277 Ransy

SFEV
Varv: Bergs varv
Officiellt nummer: 9087
Varvets nummer:
Byggår: 1949
Bruttotonnage: 93,57
Nettotonnage:
Längd: 23,21 m
Bredd: 6,28 m
Djup: 2,9 m
Motor: Bolinder 2-cyl 220 hk

Byggdes 1949 på Bergs varv för Melker Åberg, Einar Corneliusson och August Karlsson på Fotö. Den första svenska fiskebåt som utrustades med däcks- och styrhus i aluminium.

1955 såld till bröderna Holger, Tage och Valter Corneliusson i Hönö Klova och blev GG 227 Vinga. Fyra år senare installerades en ny motor i båten , en June-Munktell diesel på 360 hk.

Såld igen år 1962, nu till Arne Zackrisson, Sture Larsson och Hasse Alexandersson, också de hemmahörande på Hönö. Hemmahamn förblev Hönö Klova men båten bytte nummer och namn till GG 326 Ransy.

År 1965 köpt av Ander Johansson och Karl Hartvig Bohlin Johansson på Tjärnö varvid båten blev SD 492 Brattskär. Sålde vidare 1965, nu till Karl, Kennet, Karl-Göran och Hans Andersson i Glommen och båten blev då FG 176 Brattskär. Ett år senare installerade en Grenaa diesel på 550 hk i båten.

1978 såld till Nils-Erik, Dennis och Bernt Block i Sundsvall med Galtström som hemmahamn. Fick numret och namnet SL 16 Brattsjö. Under tiden i Galtström partrålade båten med SL 22 Zelandi.

År 1982 såld till Finland varvid båten blev SF 823 Brattsjö med Nagu som hemmahamn. Från 1995 FIN-126-T Brattsjö. Låg år 2000 delvis sjunken i Pargas.

Andra källor: Blom, Bornmalm & Bång, Fiskebåtarna & Varven, 2002

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.