UA 2 Fiskmåsen

Varv: Cook, Welton & Gemmel, Hull
Officiellt nummer: (Officiellt svenskt nummer 4733)
Varvets nummer: 51
Byggår: 1890
Bruttotonnage: 146
Nettotonnage: 53
Längd: 30,93 m
Bredd: 6,20 m
Djup: 3,32 m
Motor:

Ångtrålare byggd vid Cook, Welton & Gemmel i Hull för H. Bennet i Grimsby som Anglia år 1890. På 146 bruttoton som ny. 1897 såld till Anchor Steam Fishing Co. (W. S. Letten), Grimsby, 1902 till G. R. Nicholson, Liverpool, och 1906 till J. Hall i Sunderland.

Såld till AB J. N. Sanne i Uddevalla år 1907 som UA 2 Fiskmåsen. Omklassad till 147 bruttoton i Sverige. Grundstötte och sjönk i juni 1911 i Malö strömmar, bärgades och bogserades till Göteborg för reparation. Grundstötte återigen i februari 1912, nu på Buskär i Göteborgs hamninlopp. Drogs av grundet och bogserades till Lindholmens varv för reparation. 1919 överfördes ägandet av båten till Trål AB Fiskmåsen (familjen Sanne, styrelsen bestod av Johan Newton Sanne, Sevn ELis Sanne och Kjell Georg Sanne) i Uddevalla.

1926 såld till Fiskeri AB Neptun (styrelsen bestod av Karl Erik Ohlsson, Gotthard Magnusson och Claes Waldemar Magnusson) i Göteborg som GG 53 Neptun. Såld till Fiskeri AB Gretha år 1935 och fem år senare såld till AB Göteborgs Torskmjölsfabrik (styrelsen utgjordes av Lambert Häller, Charles Stranne, Karl Anton Berglund och John Olinder Olsson) och ombyggd till pråm på AB Bohus Varv ett år senare.

UA 2 Fiskmåsen

Modell av UA 2 Fiskmåsen

UA 2 Fiskmåsen

UA 2 Fiskmåsen

← Tidigare inlägg

Följande inlägg →

2 kommentarer

  1. Donald McKay

    Anglia byggdes av Cook Welton & Gemmell 1890 för Henry Bennett i Grimsby.
    Official number 96223 i Storbritannien
    Motern var från C D Holmes 50 NHP
    05/01/1895 Hon såldes till Anchor Steam Fishing Co Ltd i Grimsby
    25/05/1901 hon såldes till George R Nicholson i Liverpool och registrerades LL 127
    1903 Hon såldes till James Hall of Sunderland Registrerad som SD 80

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.