SKJO
Varv: Marstrandsverken
Officiellt nummer: 10893
Varvets nummer: 7
Byggår: 1967
Bruttotonnage: 139
Nettotonnage: 55
Längd: 31,38 m
Bredd: 6,70 m
Djup: 3,58 m
Motor: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G. Diesel 4 SC SA 6 cyl., 1000 hk

Leverades 1967 från Marstrandsverken till Otto Jogenfelt, hans son Sten-Ivan Jogenfelt och Kenny Gustafsson, från Åstol som GG 715 Ekefjord. Beställdes 1965 men blev kraftigt försenad på grund av varvets ekonomiska problem. Rönnäng blev hemmahamn då Kenny Gustafsson flyttat dit mellan beställning och leverans.

GG 715 Ekefjord
GG 715 Ekefjord på slipen i Skärhamn. Bild: SSMV

1972 såldes båten till Hanstholm som T 119 Jonna Kongerslev i 5 år med Knud Erik Agerholm P/R som ägare. Såld år 1978 till ingenjör Per Kristiansen, arkitekt Per Sand, Hans J. Nielsen och Otto Sørensen i Hanstholm och blev T 119 Ekefjord. De två först var passiva delägare av skatteskäl.

Återinköpt till Sverige i maj 1979 av Manne Pettersson och Ivan Garlund, Styrsö, varvid namnet ändrades till GG 149 Kenya med anropet SDIC. Shelterdäckades delvis år 1982 på Hans Svendsen Skibsbyggeri i Hirtshals.

Från 1985 hemmahörande i Träslövsläge med namnet VG 95 Stjärnvik med Ingvar Natanael Johansson (skeppare) och
dennes tre söner Mats, Inge och Lars Johanson som ägare.

I december 1987 till januari 1988 byggdes båten om till häcktrålare inklusive nya vinschar vid Kalmar Varv AB genom att fartyget förlängdes akterut med 1,5 m. Sommaren 1989 försågs båten med ett helt shelterdäck vid Rönnängs Svets AB (Tjörnvarvet). Det gamla shelterdäcket lyftes bort. 1991 byggdes en helt ny styrhytt på båten. Den gamla skansen ersattes med tvåmanshytter. Båten förseddes senare med RSW-tankar, förmodligen 1998, vilket sannolikt också innebar att den förlängdes. 2000 installerades en ny motor, en en MAK M20, 8 cyl på 736 kW.

2014 bytte båten nummer och namn till VG 9 Stjärnvik av Träslövsläge för att sen år 2015 säljas till Daniel Andersson som SM 79 Glomskär och efter en tid med annat nummer, SM 53 Glomskär med Öregrund som hemmahamn.

Efter en tid såld till DE Fiske AB på Öckerö som grundades 2015. Ägare av företaget är Daniel Andersson och Erik Gripse som båda två ursprungligen kommer från Halland. Idag är båten på 307 bruttoton och 38,6 meter lång.

Glomskär som VG 95 Stjärnvik
VG 95 Stjärnvik. Bild: Lennart Ramsvik/Maritimbild

2019 är SM 53 Glomskär till salu.

Daniel Andersson har tidigare varit delägare i en båt med samma namn men annat nummer. Den tidigare båten var först hemmahörande i Glommen och hade namnet FG 59 Glomskär och Daniel Andersson bodde på den tiden i Glommen. Ägare var Jan och Daniel Andersson. Den båten såldes till Silver Trawl Oy i Finland år 2014.