SKAO
IMO 9212682
Varv: Riga Shipyard/Tjörnvarvet
Officiellt nummer: 15172
Varvets nummer: 123
Byggår: 1999
Bruttotonnage: 308
Nettotonnage:
Längd: 28,3 m
Bredd: 8,2 m
Djup:
Motor: Wärtsilä (Nohab) 6L20 på 1 400 hk (736 kW)

Skrovet byggt på Riga Shipyard och båten färdigställd på Tjörnvarvet i Rönnäng år 1999. Levererad i september till bröderna Christer och Hans Nicklasson på Öckerö som GG 578 Victoria av Öckerö. Skrovet var ovanligt målat med grå färg från vattenlinjen till relingen och svart ovanför relingen. Användes till fiskfiske med bottentrål i Nordsjön. Systerbåt till GG 36 Kristin som byggts året innan. Övertogs av Nicklasson Fiskeri AB år 2002. Stig Peter Arnesson var då eller blev senare delägare i företaget.

Såld i september år 2007 till K & V Gesellschaft mbH i Cuxhaven, Tyskland. Detta bolag ägdes av Kristine Fiskeri AB på Donsö och Nicklasson Fiskeri AB på Öckerö. Nytt nummer men samma namn, NC 315 Victoria. Omklassad till 315 bruttoton. Överläts ganska snart till Victoria Fischerei Gmbh (grundat 2007) som är ett dotterbolag till Nicklasson Fiskeri AB (senare Nicklason Fiskeri AB).

HM 635 Karbak. Bild: Geir Vinnes

Båten såldes i oktober till Karbak ApS (Jan Nicolai Hansen) i Hanstholm och blev HM 635 Karbak 1. Ombyggd och förlängd till 35,12 meter. Från april 2009 med namnet HM 635 Karbak. Efter ombygganden på 397 bruttoton. Fortsatt använd till fiskfiske med bottentrål även i Danmark.

I november 2019 såld till Saron Fiskeri A/S som ägs av Jan-Erik Axelsson i Fiskebäck och hans söner. Fick nu namnet S 158 Saron. Ombyggd till räktrålare.

Andra källor: EU:s Fiskebåtsregister