Varv: John Cockerill S.A. i Hoboken, Belgien
Officiellt nummer:
Varvets nummer: 491
Byggår: 1909
Bruttotonnage: 196
Nettotonnage:
Längd: 115 ft
Bredd: 21,6 ft
Djup: 12,6 ft
Motor: 49 hk ångmaskin från Cockerill S.A.

Ångtrålare byggd av stål 1909 av John Cockerill S.A i Hoboken, Belgien år 1909 som O 76 Ibis VI för Société Coopérative l’Ibis i Oostende (en del av skolan IBIS). Var då på 196 bruttoton. Tillsammans med systerbåten Ibis V evakuerade IBIS VI barn och skolpersonal från Oostende när första världskriget bröt ut:

When the First World War broke out, the school decided that it was not safe for the children to stay in Flanders. ON 13 October 1914 – the day before the Germans captured Oostend – the IBIS staff, together with 20 schoolboys who had stayed behind, embarked on Ibis V (O.75) and Ibis VI (O.76), two Belgian steam trawlers sailing to Milford Havens in Wales, Great Britain. There, the staff and students found refuge at the local secondary school. Throughout the entire War, Milford Haven would remain the most important refuge for IBIS.

In december 1918, Ibis VI, was the first fishing vessel to dock at the port of Oostend after the war. The ship was escorted by the military, and stocked with fish as a gifte from the Belgian ship-owners at Milford Haven to the hungry people of Oostend.

Köpt av köpmannen Helge Eriksson för 1200 pund den 29 januari 1924 som ombud för Fiskeri AB Ibis räkning. Båten uppgavs i Sverige vara på 209 bt. 1925 ändrades namnet på bolaget till Handels AB Ibis. Styrelsen för detta företag fick 1931 ny sammansättning och rörelsen såldes tydligen det året till Claes Magnusson samt medintressenter som även hade intressen i andra ångtrålare.

1924 var Ibis inblandad i en uppmärksammad sjöolycka som tog 7 människors liv:

Tana var nu på hemväg till Helsingborg på sin sista tilltänkta resa som handelsfartyg. Rederiet låg i underhandlingar med staten, som ville göra henne till skolskepp. Under befäl av sjökapten Frans E Olsson från Brantevik och med 13 mans besättning var Tana på resa från London till Helsingborg med last av koks, när hon kl 2 natten till den 8 december 1924 blev påseglad i Kattegatt 8-10 distansminuter OSO Skagen av ångtrålaren Ibis av Göteborg. Ibis hade någon dag tidigare bärgat besättningen på en mindre jakt som i Nordsjön måst övergivas. De skeppsbrutna hade landsatts i Skagen varefter Ibis fortsatte sin resa.

Kl 20 hade Skagens fyr passerats och kl 24 skiftades vakten och styrbords vakt kom på däck varvid konstapel Glimberg övertog befälet. Utöver Glimberg bestod vakten av lättmatroserna Tuvesson och Östholm samt jungmännen Hedberg och Kjellberg. Tuvesson stod till rors och Östholm var utkik. Tana förde vid tillfället följande segel: på förmasten fock och båda märsseglen, på stormasten bramsegel och båda märsseglen, på mesanmasten endast mesansegel. Dessutom förstäng, klyvare, storstäng, knäckstäng och apa (mesanstagsegel). Det blåste en frisk sydlig bris och vädret var siktbart. Tana låg för bidevind på barbords halsar och gjorde 5-6 knops fart. Händelseförloppet vid kollisionen var så snabbt att det stolta barkskeppet Tana sjönk inom 5 minuter.

Ibis fördes av A J Sahlqvist och hade 10 mans besättning. Kollisionen berodde på att befälhavaren hade lämnat bryggan och utkiken hade lämnat sin post med en oerfaren rorgängare som hade svårt att se ut genom glasrutorna i styrhytten. Ibis träffade Tana midskepps på styrbordssidan varvid ett stort hål uppstod i Tanas bordläggning. Skeppsbåten hade hunnit lösgöras men ej sjösättas varför hela besättningen utom 2 man kom i vattnet. Dessa två man lyckades sedan få upp ytterligare 2 man i båten. Man drev mot ångaren som stannat upp intill, varefter båten blev bemannad av besättning från ångtrålaren, som sedan lyckades bärga ytterligare 3 man, varav den ena var befälhavaren, kapten Frans E Olsson.

Ibis seglade ända fram till 1945 för samma bolag men såldes det året på exekutiv auktion till Fiskeri AB Svea. Köpeskillingen var 70 500 kr.  Samma år överfördes trålaren till Fiskeri AB Uttern, som 1951 sålde den till ett partrederi för 13 000 kr. I maj 1952 såldes Ibis till ett metallföretag i Göteborg för upphuggning.

O 76 Ibis VI

Andra källor:
Brantevikaren 2-3 2007
Anders Olsson, Ångare och motorfartyg från Skaftö och Gåsö, 2007

*Fotnot: IBIS var en skola för fattiga/föräldralösa barn till fiskare eller från fiskelägen och är idag en skola för barn från svåra sociala förhållanden. Mellan 1906 och 1952 bedrev skolan fiske i utbildningssyfte och för att få inkomster.