IMO 8516213
SLUW
Varv: Johs. Kristensen Skibsbyggeri A/S, Hvide Sande
Officiellt nummer: 13497
Varvets nummer: 179
Byggår: 1987
Bruttotonnage:
Nettotonnage:
Längd: 37,80 m
Bredd: 9,68 m
Djup: 4,40 m
Motor: Wärtsilä Nohab diesel F 38A 8 cyl. 2040 hk

GG 203 Ginneton
GG 203 Ginneton. Bild: Peter Kjellsson

Beställare av båten år 1985 var Karl-Gustav Claesson och dennes tre söner Kurt, Sture, och Thor Claesson i Fiskebäck. Levererades som GG 203 Ginneton i februari 1987. Konstruerad av Nordwestconsult i Ålesund och byggd som trålare. Systerbåt till GG 205 Ganthi (1987). Inredd för en besättning på 12 personer med 6 tvåmanshytter.

1989 utrustades båten med 6 RSW-tankar. Arbetet utfördes av
Johs. Kristensen Skibsbyggeri A/S.

Byggdes 1990 om till kombinerad trålare och snörpvadsbåt på Karstensens Skibsvaerft A/S i Skagen. Akterskeppet förlängdes med 2,61 meter från 37,80 m till 40,41 m. Efter ombyggnaden på 534 bruttoton.

R-20-K Skudetrål. Bild: Aage Schjoelberg

Familjen behöll båten till 1998 varefter en ny Ginneton köptes. Köpare var ett företag i Norge och båten fick namnet Traal för att 2003 bli Traal II. Från 2005 var namnet R-20-K Skudetrål med Skudetrål AS som ägare. Ombyggd till trålare i Norge.

2008 köptes båten tillbaka till Sverige av familjen Claesson och deras företag Fiskeri AB Nimber, ett dotterbolag Fiskeri AB Ginneton. Nu fick den heta GG 202 Nimber, den fjärde båten med det namnet.

GG 202 Nimber
GG 202 Nimber år 2010. Bild: Lennart Ramsvik/Maritimbild

2011 flaggades båten ut till Danmark där familjen Claesson bildat bolaget Gifico ApS. Båten blev nu S 202 Nimber. Båten förlängdes till 48,85 meter och byggdes om. Därefter på 747 bruttoton.

I Danmark kom båten främst att användas till industrifiske. Efter ungefär två år såldes båten till Odeskar Fiskeri A/S som ägs av Erik Andersson och Olof Andersson från Donsö resp. Vrångö. Nytt namn på båten blev ganska snart AS 202 Neptun och det heter den än.

AS 202 Neptun
AS 202 Neptun. Bild: Allan J. Kortsen

AS 202 Neptun används i huvudsak till industrifiske av skarpsill och tobis men även till sillfiske. Fisket bedrivs med flyttrål.

Idag är båten fortfarande på 747 bruttoton, 49 meter lång och har en motor på 1 200 kW enligt officiella danska skeppsregistret. Andra källor uppger att motorn är på 1 501 kW.