Varv: Hawthorns & Co Ltd,  Leith Edinburgh
Officiellt nummer: 91655
Varvets nummer: 22
Byggår: 1886
Bruttotonnage: 46
Nettotonnage: 11
Längd: 60,2 ft
Bredd: 16 ft
Djup: 8,4 ft
Motor: 10 hk C.2-cyl tillverkad av Hawthorns & Co Ltd, Leith Edinburgh

Byggd 1886 vid Hawthorns & Co Ltd,  Leith, Edinburgh som Tweeddale för General Steam Fishing Co Ltd, Granton Edinburgh. 46 bruttoton och med en 10 hk ångmaskin från Hawthorns & Co Ltd, Leith Edinburgh. Båten var en av de första ångtrålarna och användes för att prova ut olika typer av fiske, däribland lysfiske:

Report from the Scotsman, states that vessel has been hired by  a Captain Choppin, to carry out tests/experiments on a patent system of catching fish. Vessel fitted with an electric apparatus engine and dynamo to power incandecent lamps of 6000 candle power by T. H. Perry & Co, Liverpool. It is hoped the powerful lamps will assist in luring fish.

1888 såld till Göteborg och lotskapten A.F. Ouchterlony och var helt klart den allra första ångtrålaren i Sverige. Vidaresåld till Fiskeri AB Winga. Fick i Sverige namnet Flygarn (Flygaren), oklart om den hade nån distriktsbeteckning eller i så fall vilken det var.

I Sverige mätt till 43 br.ton och 23 n.ton med en längde på 19,20 meter, en bredd på 4,85 m och ett djup på 2,50 m. Bedrev 1888 fiske vid Jutska revet och vid Shetland, 1889 vid Orkney och på Jutska revet och 1890 vid Orkney, Shetland och väster om Norge såväl som vid Bohuskusten.

1891 såld till J. R. B. Lefolli i Köpenhamn men fick Eyrarbakki på Island som hemmahamn. Användes där främst för transporter och som bogserbåt, men även för enstaka fisketurer. Gick på grund utanför Reykjavik  i en storm år 1900, men bärgades och rustades upp igen. Blev vrak utanför Grindavik i en annan storm 1904. Såldes som vrak på en auktion, men skrotades på grund av alltför dåligt skick.