Varv: Hawthorns & Co Ltd,  Leith Edinburgh
Officiellt nummer: 91655
Varvets nummer: 22
Byggår: 1886
Bruttotonnage: 46
Nettotonnage: 11
Längd: 60,2 ft
Bredd: 16 ft
Djup: 8,4 ft
Motor: 10 hk C.2-cyl tillverkad av Hawthorns & Co Ltd, Leith Edinburgh

Byggd 1886 vid Hawthorns & Co Ltd,  Leith, Edinburgh som Tweeddale för General Steam Fishing Co Ltd, Granton Edinburgh. 46 bruttoton och med en 10 hk ångmaskin från Hawthorns & Co Ltd, Leith Edinburgh. Båten var en av de första ångtrålarna och användes för att prova ut olika typer av fiske, däribland lysfiske:

Report from the Scotsman, states that vessel has been hired by  a Captain Choppin, to carry out tests/experiments on a patent system of catching fish. Vessel fitted with an electric apparatus engine and dynamo to power incandecent lamps of 6000 candle power by T. H. Perry & Co, Liverpool. It is hoped the powerful lamps will assist in luring fish.

1888 såld till Göteborg och lotskapten A.F. Ouchterlony och var helt klart den allra första ångtrålaren i Sverige. Fick i Sverige namnet Flygarn, oklart om den hade nån distriktsbeteckning eller i så fall vilken det var.

1891 såld till J. R. B. Lefolli i Köpenhamn men fick Eyrarbakki på Island som hemmahamn. Användes där främst för transporter och som bogserbåt, men även för enstaka fisketurer. Gick på grund utanför Reykjavik  i en storm år 1900, men bärgades och rustades upp igen. Blev vrak utanför Grindavik i en annan storm 1904. Såldes som vrak på en auktion, men skrotades på grund av alltför dåligt skick.