Seffle Motorverkstad

Bröderna Carl och Bernard Bruce inledde 1907 tillverkning av motorer efter att ha återvänt från USA, där de arbetat på diverse motorverkstäder. Den första motorn som tillverkades var en bensindriven fyrtaktsmotor, tillverkad helt för hand. Då de såg att intresse fanns, inledde de tillverkning i Vålberg.

1908 flyttade de tillverkningen till ett tidigare båtbyggeri i Säffle. De började där producera tändkulemotorer under varumärket Seffle och detta år räknas som företagets startår. Fördelen med denna motortyp var driftsäkerhet, bland annat därför att den helt saknar elektriskt tändsystem. Företagets namn var Seffle Motorverkstad Bröderna Bruce.

År 1912 inleddes export till bland annat Tyskland, och 1935 hade de representanter i många länder och områden, däribland Grekland, Siam (nuvarande Thailand), Syd- och Mellanamerika, Island, Afrika och Spanien.

1919 anlades ett eget gjuteri, som 1936 ersattes med ett nytt gjuteri. En egen verkstad byggdes 1928, och då det nya gjuteriet stod klart flyttades motorverkstaden till det gamla gjuteriet. Under efterkrigsåren exporterades motorer över hela världen.

Motorerna från mitten av 1930-talet var en- eller tvåcylindriga och på 4-140 hk. En stationär motorvariant med gjuten fot, kylsystem och remskiva levererades också till industrier världen över. Sefflemotorn blev berömd för sin kvalitet och driftsäkerhet. Märkligt nog var företaget sparsamt med reklam och hade inga vidsträckta patent. Ändå blev motorn lyckosam för företaget.

År 1943 omvandlades företaget till ett aktiebolag, AB Seffle Motorverkstad Bröderna Bruce. 1947 hade företaget 125 anställda.

Senare förnyades tekniken och en ny typ av semidieselmotor, som bygger på samma motortyp, övertog produktionen. Sjöfartsverket beställde en mycket stor motor av Seffle verkstäder för montering i fyrskeppet Almagrundet, den största tändkulemotor som tillverkats i Sverige, en sexcylindrig motor på 600 hk.

Motortillverkningen övergick senare i produktion av propellrar samt hydraulstyrningsinrättningar till stora fartyg under samma tillverkarnamn. Då produktionen av tändkulemotorer lades ner 1972 på grund av konkurrens från dieselmotorer med jämnare gång, hade över tiotusen Sefflemotorer tillverkats, mestadels tändkulemotorer. Fortfarande var då 7 000 kvar i drift i utanför Sverige.

År 1978 gjorde företaget konkurs, varefter tillverkningen av propellrar och varumärke såldes till KAMEWA i Kristinehamn. Ett nytt företag ”Seffle Marine Ltd AB” startades för att hålla med reservdelar till tillverkade motorer. Det nya företaget startades av några tidigare anställda och inte av bröderna Bruce som Wikipedia påstår (Bernard Bruce dog 1973, 88 år gammal). 1990 tog Carl Gösta Bruce över reservdelslagret och 2004 hans son Åke Bruce. Därefter tog en person i Kristinehamn över. Seffle Marine tycks dock senare ha letts av Leif Bruce. Idag finns inte detta företag heller.