LL 327 Criterion

Varv: Smith & Stephenson
Officiellt nummer: 5552 / ON 96200
Varvets nummer:
Byggår: 1928
Bruttotonnage: 64,16
Nettotonnage:
Längd: 21,40 m
Bredd: 5,98 m
Djup: 2,93 m

Byggdes hos Smith & Stephenson i Grimsby år 1889 med namnet GY 213 Criterion riggad som ketch med Thomas Baskomb i New Clee som ägare och Grimsby som hemmahamn.

Inköptes till Sverige av ett partrederi i Kyrkesund den 3 mars 1899. Oskar Johansson på Höjda i Sumpen på Tjörn var huvudredare och befälhavare. Övriga delägare var Karl Abrahamsson från Härön, Karl Berntsson från Härön, Andreas Hansson från Kyrkesund och Karl Alfred Berntsson från Kyrkesund. Som fiskebåt var den LL 327 Criterion.

Criterion

Såldes till ett partrederi i Mollösund med Johan Adolf Rodhén som huvudredare och befälhavare. De övriga delägarna var Anders Oskar Berg, Bernhard Pettersson och Johan August Berg. Samtliga delägare hade 1/4 vardera i rederiet. Den 24 oktober 1905 sålde Bernhard Pettersson sin del till övriga delägare. Den 19 oktober 1906 sålde också Johan August Berg sin tredjedel till övriga delägare. Criterion ägdes därefter av Johan Adolf Rodhén och Anders Oskar Berg med hälften vardera. Hemorten var Mollösund.  

Den 27 oktober 1913 såldes Criterion till ett nytt partrederi i Mollösund med Magnus Berg som huvudredare med Oskar Joel Berg, Bror Otto Berg, Mauritz Hermansson, Sigfrid Karlsson och Joakim Patriksson som övriga delägare. Alla ägde 1/6 vardera.

Såldes den 20 april 1917 till ett partrederi i Skärhamn med Johan Ludvig Karlsson som huvudredare och hälftenägare. Den andra hälften ägdes av brodern Hugo Konrad Karlsson. Ommätning år 1917 till 64,70 brt och i skeppslistan var det angivet att kuttern nu var riggad som galeas. Den 29 mars 1920 registrerades att Criterion hade en motor på 25 hk.

Den 2 februari 1921 såldes Criterion för 12 000 kronor till ett nytt partrederi i Skärhamn med 5 delägare och med fiskhandlaren Karl Olausson som huvudredare. De övriga delägarna var salteriidkaren Johan Olausson i Skärhamn, hemmansägaren Olle Olausson i Nordvik, fiskaren Karl Andersson i Skärhamn och den tidigare delägaren Hugo Konrad Karlsson. Samtliga delägare hade 1/5 vardera i partrederiet. Den 1 mars samma år sålde Hugo Karlsson sin del till de övriga som därefter hade 1/4 vardera.

Criterion såldes till ett partrederi i Grundsund den 7 juni 1922 med Lars Edvard Johansson som huvudredare och ägare av 1/3 i fartyget. Övriga delägare med 1/3 vardera var Lars Edvards två bröder David Johansson och Nathanael Johansson. I samband med köpet blev kuttern namnändrad till Torsten.  Under 1923 blev Torsten förbyggd och reparerad.

Den 10 april 1926 såldes kuttern till Johan August Olsson i Brattås på Orust. Han var själv fartygets befälhavare. Hemorten blev Brattås. 

Den 11 maj 1945 utlyste Auktionskammaren i Göteborg auktion på motorkuttern Torsten, liggande vid Gullbergskajen. Efter budgivning inropades fartyget av handlanden Carl Albinsson i Göteborg. Den 4 juli 1947 såldes Torsten, efter ombyggnad, till ett partrederi på Hönö för 30 000 kronor. Ommätning gjordes den 23 juli 1947 till 68,96 brt och 44,51 nrt. Artur Lennart Bryngelsson var huvudredare och hans bror Holger Gustav Nicolaus Bryngelsson var fartygets befälhavare. En ansökan om namnändring till Neptun beviljades inte men fartygets hemort ändrades till Hönö.

Den 5 april 1948 såldes Torsten till ett nytt partrederi på Hönö med 4 delägare och med Bror Folke Bryngelsson som huvudredare. Övriga delägare var Olof Andreas Bryngelsson, Olof Evert Gunnar Bryngelsson och Algot Verner Bryngelsson. Namnet ändrades till Isa. Därefter användes fartyget till transporter av is från Vänern till kusten.

Den 28 februari 1948 blev Isa ommätt vid Göteborgs Sjötullsavdelning till 69,85 brt och 46,49 nrt.  Den 20 december 1952 sålde Algot Verner och Bror Folke Bryngelsson sina andelar till Olof Evert Gunnar Bryngelsson som därmed ägde 3/4 i fartyget och var både huvudredare och befälhavare.

Isa lade upp 1953, gjordes om till pråm 1957, höggs upp under 1958 och avregistrerades 1959.

Läs mer: Kuttrar

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.