Varv: Södra Garns varv
Officiellt nummer: 5699
Varvets nummer:
Byggår: 1915
Bruttotonnage: 93
Nettotonnage:
Längd: 23,86 m
Bredd: 7,10 m
Djup: 2,62 m
Motor: –
Byggd som skonare med namnet Elin år 1915 på Södra Garns varv för Nils Ossian Fhager på Donsö för att användas för fraktfart.
1917 såld till partrederi i Halmstad med Axel Werner Lindblom i Halmstad som huvudredare och delägare var köpare. Partrederiet hade 12 delägare med sammanlagt 50 andelar och Elin fick Halmstad som hemort. Befälhavare var Anders Martin Larsson i Baskemölla Simrishamns kommun.
Den 18 januari 1918 såldes Elin för 70 000 kronor till ett partrederi på Ven med John Alexis Wennerberg som huvudredare, befälhavare och delägare. Rederiet hade 22 delägare med sammanlagt 700 andelar. Wennerberg var även fartygets befälhavare. Den 12 november 1918 blev Johan Gottfrid Pettersson från Ven befälhavare fram till den 27 februari året därpå då Wennerberg kom tillbaks.
Fick 1922 en 2-cyl Säfflemotor på 40 hk installerad vid Bernhard Pålssons Båtvarv i Råå. Den 13 juni 1928 blev Nils Joel Jönsson från S:t Ibb (Ven) befälhavare till den 27 februari 1931. Då blev han efterträdd av Nils Adil Sigfrid Wennerberg. Den sitnämnde var en yngre bror till huvudredaren.
K. B. Nilsson från Ven blev befälhavare den 1 september 1936 och under 1940 byttes motorn till en starkare på 70 hk. Den 14 maj 1943 blev Werther Leonard Wennerberg ny huvudredare och partrederiet fick nu 15 delägare med sammanlagt 700 andelar. Den 28 februari 1944 blev Oskar Arvid Karlsson från Horsaby vid Mjällby befälhavare. Den 6 maj ersattes han av Arne Konstantin Johansson från samma ort och den 24 juni samma år blev Manfred Alexander Joelsson från Mjällby befälhavare. Slutligen tillträdde John Gotthard Hansson från Glumslöv som sista befälhavare den 10 april 1945.
Såld till ett partrederi i Skärhamn med två delägare och med fiskhandlaren Hjalmar Stefanus Simonsson som huvudredare och ägare av 1/5. Den andre delägaren var Hjalmars bror, Gunnar Valdemar Simonsson, som ägde 4/5 i rederiet och även var fartygets befälhavare. I Skärhamn fick båten ett fiskeregisternummer och blev LL 180 Elin och på somrarna deltog fartyget i drivgarnsfisket på sill vid Island.
Fick 1949 en ny motor på 120 hk. Hjalmar Simonssons son, Sven Rune Simonsson, tillträdde som befälhavare den 27 oktober 1952 fram till försäljningen 1956.
1956 såld till Grundsund och därefter bara använt som fraktfartyg. Ture Henry Larsson i Grundsund var huvudredare för partrederiet som köpte och ägde halva fartyget. Den andra halvan ägdes av Tore Engelbrekt Sörensson i Grundsund som även var fartygets befälhavare. Under tiden i Grundsund, senast 1962, fick fartyget ytterligare en ny motor, nu på 185 hk. Fartyget tycks också ha förlängts till 25,5 m och fått ökat tonnage till cirka 104 ton.
1965 såldes Elin till ingenjör Jan Baltzar Beirup i Lomma med Malmö som hemort för att användas som fritidsfartyg. Han ville dock sälja direkt då han tyckte fartyget var för stort. Därefter låg Elin upplagd i Malmö från 1966 till 1972 och därefter upplagd i Köge Danmark fram till 1981 då fartyget köptes av Willy Johnny Castencrone i Köpenhamn. Fartyget blev liggande vid Kalvebod Brygge i Köpenhamn där det sjönk samma år. Fartyget bärgades dock och fördes till Slusshamnen varefter ägaren och Köpenhamns kommun hamnade i en rättslig tvist.