LL 120 Vinnita

Varv: Södra Garns varv
Officiellt nummer: 5994
Varvets nummer:
Byggår: 1917
Bruttotonnage: 127
Nettotonnage:
Längd: 28,6 m
Bredd: 7,36 m
Djup:
Motor: Bolinder 1-cyl på 32 hk

Byggd som skonare med namnet Laila på Södra Garns varv år 1917. Beställare var Rederi AB Cordelia som ägdes av Gustaf E. Sandström med flera. De var också delägare i varvet så båten byggdes egentligen på spekulation. Såldes den 16 maj 1918 till Rederi AB Tempus, också det ett företag med samma ägare. Namnet ändrades till Styrbjörn Starke. Jarl Oskar Risberg från Skillinge var fartygets befälhavare.

Året därpå såldes fartyget till Rederi A/S Nielsen i Nyköbing, Danmark. Namnet ändrades nu till Carl. Uppges ha en motor 32 hk motor år 1932 och vara på 133 brt. 1921 var E. Hansen befälhavare och 1922 E. F. Jensen. Redare var då C.J. Brun i Köpenhamn. Den 11 februari 1925 registrerades ny ägare, ett partrederi i Nyköbing Falster med köpman August Nielsen, som huvudredare och delägare, hade köpt fartyget. Den andre delägaren var fartygets befälhavare, Valdemar Jakob Steffensen i Nysted. De hade lika stora andelar i fartyget. Som hemort behölls Nyköbing.

Köptes 1927 av ett partrederi i Grundsund som var köpare. Huvudredare var Maria Josefina Johansson och hennes två söner,  Johan Harry Johansson och Anders Samuel Johansson, var delägare med 25% vardera. Fartyget fick nu namnet Vinnita. Karl Emanuel Johansson, gift med Maria Josefina Johansson, var befälhavare men inte delägare. Den 27 oktober samma år blev Axel Teodor Torgersson befälhavare tills Karl Emanuel Johansson, den 23 februari 1928 åter blev det. Därefter följde en rad byten av befälhavare:

Den 20 juli 1928 tillträdde Karl Anders Alfredsson-Ögård från Gravarne, den 28 augusti 1928 Karl Emanuel Johansson, den 2 april 1929 N O Olsson i Barrevik. Den 20 augusti 1929 anmäls att Karl Emanuel Johansson övertagit 1/200 i Vinnita för 150 kronor och samtidigt blivit huvudredare för fartyget. Den 17 november samma år tillträder han även som befälhavare. Den 26 i samma månad anmäls att Vinnitas motor är på 45 hk. Den 2 mars 1930 är Torgersson återigen befälhavare till den 14 juni 1932 då Karl Emanuel Johansson återigen tillträder. 

I början av 1930-talet deltog Vinnita i Islandsfisket med fiskeregisternummer LL 120 Vinnita. Fartyget var nu på 120 bruttoregisterton. J. N. L. Hansson från Lysekil var befälhavare från den 22 mars.

I februari 1934 såldes Vinnita till Hällevik i Blekinge med Karl Johansson som huvudredare och ägare av 95%. Ernst Molander Södergren i Hällevik ägde 5%. Nytt namn blev Böljan. Hon fick nu nya lastluckor och en ny maskin, en råoljemotor på 120 hk från Jönköpings Motorfabrik (June-Munktell). Båten uppges nu vara på 136 brt. Nils Olsson Södergren från Mjällby, far till Ernst Molander Södergren, blev befälhavare den 15 juli 1935. Befälhavare byttes återigen flitigt:

Gunnar Arnold Johansson från Skärhamn blev befälhavare den 21 augusti 1935 men avlöstes av Karl Johansson igen den 3 oktober. Han kvarstod som befälhavare till den 11 oktober 1939 då Ernst Molander Södergren övertog befälet fram till den 7 maj 1940 då Karl Johansson återkom på posten. Den 29 mars 1943 blev Karl Johan Viktorsson från Hörviken Blekinge ny befälhavare till 24 mars 1944 då August Konrad Olsson i Hällevik övertog befälet. I 1945 års skeppslista redovisas 141,41 brt och 98,76 nrt. Viktorsson återkom den 2 april 1945 men avlöstes den 23 mars 1946 av Einar Torsten Rodhammar i Djupekås.

I oktober 1946 gick fartyget på grund vid Dalarö i Stockholms skärgård på sin väg med trävaror mellan Hudiksvall och Köpenhamn. Fartyget fick omfattande skador på förstäven och kölen. Efter att en del av lasten lossats drogs fartyget flott för att därefter tätas provisoriskt och dras in till Furusund. I Furusund lossades resten av lasten och därefter togs Böljan upp på slip för reparation.

Ett år senare, 1947, såldes Böljan till Karl Bernhard Simonsson
och Anders Ragnvald Simonsson i Skärhamn. De ägde hälften var. I Skärhamn fick fartyget återigen ett fiskeregisternummer, LL 929 Böljan. Den 31 oktober 1947 vid Middelgrund när hon var på resa från Köpenhamn till Lübeck med last av styckegods.  John Bror Eberhard Berntsson från Skärhamn var Böljans befälhavare från den 5 juli 1948 till den 16 oktober då Anders Simonsson var tillbaka.

Karl Gunnar Simonsson, bror till Anders Simonsson, blev befälhavare den 9 december 1949. Den 4 april året därpå efterträddes han av en annan bror, Knut Erik Simonsson. Knut Simonsson blev troligen delägare i fartyget när fadern avled 1951. Han efterträddes som befälhavare av Anders Simonsson den 19 oktober 1953. Från mars 1954 var Knut Simonsson huvudredare och den 14 juli blev han även befälhavare fram till att familjen sålde fartyget år 1960.

De som köpte fartyget år 1960 var ett partrederi på Hönö med 3 delägare. Båten döptes om till Venita och ägdes av Gunnar Botvid Börjesson, Egon Börje Börjesson och Karl-Erik Bertil Börjesson med lika delar. Gunnar Börjesson var huvudredare och befälhavare. Den 19 november 1960 blev Olof Hasse Jakobsson från Styrsö befälhavare.

Böljan köptes 1965 av Rolf Bjernestrand i Munkedal men hemort blev Göteborg. Året därpå lades fartyget vid Gullbergskajen.

Köptes 1971 av Claes Westman i Göteborg som sålde fartyget vidare till Per Anders Berg i Göteborg och hon fick åter namnet Styrbjörn Starke. Han sålde henne till Lena Åström i Göteborg året därpå. Därefter kan fartyget ha använts som utställningsbåt:

Därefter finns uppgifter att hon som skuta med en mast blev utställningsbåt för Osby-Pannan. Den 7 mars 1974 anmäldes att hon skall omregistreras från lastfartyg till handelsfartyg. Hon var verksam som klädbåt och var synlig i Västervik den 17 maj 1975, Hjulstabro den 17 juli och Gamleby den 10 september 1975. Anmälan den 29 december 1975 anger att hennes ägare var Lena Westman. Därefter låg hon under sommaren och hösten 1976 vid flera tillfällen i Kungshamn och Gravarne.

År 1977 köpte CH-bil Cohen & Hedström (Eli Cohen) i Stockholm fartyget. Styrbjörn Starke gick därefter till Israel och blev diskoteksbåt i Eilats hamn. Anlände till Haifa 25 juli 1978 och till Eilat i augusti samma år.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.