SKQR
Varv: Ekenäs varv
Officiellt nummer: 11034
Varvets nummer:
Byggår: 1956
Bruttotonnage: 34,46
Nettotonnage:
Längd: 15,39 m
Bredd:5,8 m
Djup: 2,5 m
Motor: Seffle 2-cyl med cirka 70 hk
Byggd 1938 på Ekenäs varv som bunkerbåt för marinen med namnet Näcken. Användes även som minsvepare. Såldes 1946 till en kanadensisk medborgare som dock sålde den vidare via motorförsäljaren (representanten) Oscar Bengtsson i Kristianopel som KR 2 Näcken till någon okänd ägare.
Såld 1956 som KR 2 Näcken till Inge Ahl med flera i Degerhamn. 1958 såld till Oscar Bengtsson i Kristianopel igen och 1960 omdöpt till Caty. Såld till agenten för Caterpillar i Eslöv år 1961. Motorn byttes samma år till en Caterpillar D337F diesel med 182 hk.
Såld år 1962 till Karl-Axel Rubin i Åhus och fick namnet ÅS 3 Rubin I. Blev 1968 istället SG 13 Juvelen med Hörvik på Listerlandet som hemmahamn samt med Bertil Olsson och Fred Södergren. Brann den 7 november i hemmahamnen.
Gjordes därefter i ordning och inregisterades som fiskebåt igen. Nu med anropsnummer SJZP samt med namnet SG 102 Juvelen med hemmahamn i Krokås och med Göran Nilsson som ägare. Motorn byttes till en Volvo Penta TMD 120 diesel på 250 hk. Såldes 1991 till Hedbergsrederierna AB och användes därefter mycket sällan till fiske.
Avregistrerades som fiskebåt i juni 2008 och hette därefter Juvelen. Hedbergsrederiet AB i Sölvesborg fusionerades i november 2011 med Mosquito Shipping AB varefter båten såldes till Göran Nilsson i Sölvesborg och senare till Hans och Håkan Lange i Karlshamn.
Hans och Håkan Lange, sålde båten till Fritz Sund, i Gunnebo i februari 2016.
Andra källor: Blom, Bornmalm & Bång, Fiskebåtarna & Varven, 2002
Jag tror du drar för långtgående slutsatser gällande mtorerna IDEAL. Finns det något som säger, verifierar detta med att de var licenstillverkade av flera? Kan inte finna att, Torps bruks IDEAL motor har någon koppling till Göteborgsföretaget. Det är ju bara namnet somär samma.
Kontakta mig gärna för vidare diskussion.
Det är möjligt att du har rätt.