SKBO
IMO 6700638
Varv: Kleven Verft, Ulsteinvik
Officiellt nummer: 15095
Varvets nummer: 14
Byggår: 1966
Bruttotonnage:
Nettotonnage:
Längd:
Bredd:
Djup:
Motor:

Byggd som snörpvadsbåt med namnet M-79-HØ Artus vid Kleven Verft i Ulsteinvik 1966. Köpare var Arthur Sævik P/R i Fosnavåg. 1971 såld till Lars J. Sjong P/R, Valderøy, och blev Skarodd. 178 överfört till Lars Arne Sjong P/R med samma hemmahamn och från 1980 helägt av Lars Arne Sjong med samma namn och hemmahamn.

Såld till P/R Brødrene Nilsen (Henry Nilsen, Grovfjord) i Tromsø och blev därmed Brødrene Nilsen. År 1988 såld till P/R Lyng AS (Agnar Lyng, Raudeberg) i Måløy och bytte namn till Torbas.

Såld till Thoma A/S (Mathisen Fiskebåtrederi A/S, Thorbjørn Mathisen) i Måløy år 1990 med bibehållet namn. 1992 överfört till Mathisen & Lyng Rederi A/S, Måløy och 1994 tillbak till Thoma AS men nu med hemmahamn i Hammerfest och annat nummer men samma namn. Troligen ombyggd och därefter på 425 bruttoton. Fördes 1995 tillbaks till Mathisen & Lyng Rederi AS men kvar Hammerfest. 1997 tillbaks till Thoma AS men med nytt namn, Torbas JR. De många byten av formell ägare var för att kunna utnyttja de norska reglerna om lokal landning maximalt. Det reella ägandet låg dock hela tiden kvar hos Agnar Lyng och Thorbjørn Mathisen på Måløy.

KA 151 Adenia

1998 såld till Adenia AB (Paul Olsson) på Hasslö och blev KA 151 Adenia. Nu mätt till 418 bruttoton med en längd på 42,40 meter och en på 630 kW. Inregistrerad som svensk i januari 1999. Kanske den största fiskebåt som hört hemma på Hasslö.

Såld till Stella Nova Fiskeri AB (Bryngelsson) år 2002 och blev GG 920 Stella Polaris af Polaris. Avregistrerades som fiskebåt 2006 och bytte namn till Adenia av Göteborg.

Såldes i december 2007 till  Midsund Fiskebåtrederi AS i Midsund och fick därmed namnet M-1-SJ Kathrin G. Ommätt till 420 bruttoton, 42,4 meter lång och 7,6 meter bred. Motorn uppges nu vara en MAK diesel på 625 kW. Vidaresåld till Klaring ANS (Ludvig Gjendemsjø, Brattvåg) i Kristiansund år 2011, nytt namn Victoria G. Ett år senare såld till Inka AS på Lepsøy och fick namnet Ringaskjær. 2014 ommätt till 434 bruttoton. Används idag för transport av fisk.

Andra Källor: EU:s fiskebåtsregister