SFDP
Varv: Gustavsson & Söner
Officiellt nummer: 8914
Varvets nummer: 64
Byggår: 1947
Bruttotonnage: 68,06
Nettotonnage:
Längd: 20,44 m
Bredd: 6,3 m
Djup: 2,68 m
Motor: Hundested med 240 hk
Levererades till Agne Korneliusson, Harry Svensson och Folke Hermansson den 13 september 1947. Såld redan 1948 till konsul Sven Wennerth i Malmö med bibehållet nummer och namn samt samma hemmahamn.
Bytte 1952 namn till MÖ 1044 Neptun I inför resa till Brasilien för fiske. Bakgrunden till det. Bakgrunden till resan var att en dansk vid namn Møller Nielsen startade andra ett fiskeriprojekt i Uruguay efter andra världskriget. Projektet blev mycket framgångsrikt och flera av de danska fiskare som deltog stannade kvar i Uruguay. Projektet avslutades kring 1950 och Møller Nielsen flyttade då till Brasilien där han fick tillstånd för ett fiskeriprojekt med sex fiskebåtar. Efter att ha misslyckats med att hitta danska båtar vände han sig till fiskhandlaren Carl-Olof Lång i Malmö för att få tag på svenska båtar och fiskare istället.
Lång köpte den danska fiskebåten Lucretia som fick svensk flagg och blev MÖ 1041 Lucretia. Dessutom chartrade han fiskebåten MÖ 1044 Nippon I som 1943 bytte namn och blev MÖ 1044 Neptun. En svensk fiskare och skeppare som också deltog i projektet var Nils Persson från Smögen. Han var bosatt i Danmark och fiskade där med S 350 Ingegerd som fick bli svensk som MÖ 1042 Ingegerd.
MÖ 1044 Neptun I avgick skärtorsdagen 1952 från Sverige tillsammans med ett antal andra båtar. I samband med namnbytet 193 överläts båten på AB Escandinavia i Malmö, sannolikt ett bolag ägt av Wennerth. Bolaget ägde båten till 1960 då den såldes till danske Anton Rönn som var bosatt i Montevideo, Uruguay. Han registrerade han båten i Mors i Danmark med namnet H 302 Jørgen Rønn af Nykøbing. Den anges av Varvshistoriska föreningen ha haft anropsignalen OYRJ men går inte att hitta i danska skeppslistor. En del uppgifter gör gällande att den fick dansk flagg 1960, andra källor anger 1964. Det senare är mer trolig då det år 1961 finns en annan dansk båt med detta anropsnummer men inte 1964. Anton Rönn tycks hela tiden ha varit bosatt i Montevideo.
Skeppare och delägare under tiden i Uruguay var Svend Loose från Frederikshavn. Köptes därefter av några personer i Brasilien med dansken Arnold Kristensen i spetsen och användes i huvudsak till smuggling av parfym, sprit med mera. Kristensen hade tidigare varit skeppare ombord på MÖ 1041 Lucretia.
Efter smugglingstiden köptes båten av en man vid namn Ballesteros som åter satte in båten i fiske, nu med namnet Ideal II. En tid efter detta blev båten vrak.
Andra källor: Blom, Bornmalm och Bång, Fiskebåtarna & Varven, 2002