SFOY
Varv: Hälleviksstrands varv
Officiellt nummer: 9180
Varvets nummer:
Byggår: 1950
Bruttotonnage: 83,32
Nettotonnage:
Längd: 22,17 m
Bredd: 6,53 m
Djup: 2,72 m
Motor: B&W Alpha diesel 4-cyl på 240 hk
Beställd 1948 av Gunnar Börjesson på Fotö och levererad till denne 1950 som GG 280 Sländan. Den första båten från varvet med ett större däckshus. Omedelbart överförd till Knut Lundgren & Co AB i Göteborg och såld till Andrén Olsson och hans söner Bert Olsson och Lennart Olsson, också på Fotö. Kring 1954 byttes motorn till en B&W Alpha diesel 6-cyl på 420 hk.
År 1958 såld till Albert Rodin, Bengt Rodin och Bertil Hahne i Fisketången som LL 912 Marconia. De behöll båten till 1971 då den såldes tillbaks till Fotö och Bert Olsson, Lennart Olsson och Sture Olsson. Nya namnet blev GG 130 Tumlaren.
Tre år senare såld igen, nu till Enar Johansson, Sten Nilsson och Lennart Nilsson i Händelöp som gav båten namnet KR 35 Poseidon. 1983 såld till Erik Zetterqvist i Oxelösund och blev NG 62 Mainau.
I maj 2007 såld till FF Boköland KB i Slite och blev VY 62 Cornelis. Detta var början till en serie kvot/fiskerättighetsrelaterade försäljningar. I juni 2008 såldes båten till Stig Berndtsson, Folke Berndtsson, Per Gunnar Berndtsson, Tore Berndtsson och Leif Berndtsson, Bristol Fiske AB, Västfjord Fiskeri AB och Bröderna Hanssons Butiksservice AB och blev VG 14 Svanö av Videberg. I januari 2010 sålde familjen Berndtsson sina andelar (4000/10000-delar) till de 4 andra ägarna samt Johan Oskarsson, Per Axel Oskarsson, Bertil Oskarsson och Lennart Oskarsson med 250/10000 var. Båten avregistrerad som fiskebåt.
I april 2010 såldes båten till Tomas Zernell i Helsingborg som fritidsfartyg och fick namnet Mainau. I juni samma år vidaresåld till Lennart Karlsson i Karlstad och blev Mainau af Gothenburg med Karlstad som hemmahamn. I september 2010 sålde han båten till Lars Thim i Karlstad.
Vintern 2012 sjönk Mainau af Gothenburg liggande vid kaj i Karlstad. Då stod Lars Thim i Karlstad som ägare av båten. Kommunen försökte, via Karlstad tingsrätt, förmå ägaren att bärga båten – och fick rätt av domstolen. Trots domen så hände ändå ingenting och hösten 2013 bärgades och skrotades båten med hjälp av kronofogden.
Kommunen betalade bärgningskostnaden (870 000) och krävde sedan ersättning från båtägaren. Ingen betalning dök förstås upp. Efter nya rundor i Karlstad tingsrätt slog domstolen fast att det är ägaren som ska stå för hela bärgningsnotan. Några pengar kommer de dock nog aldrig att få. Lars Thim stod kvar som ägare år 2014, men därefter har båten avförts från skeppsregistret.
Andra källor: Blom, Bornmalm, Bång, Fiskebåtarna och varven, 2002