SDHW
Varv: AB Kustvarvet, Höganäs (skrov), Lödöse Varf AB
Officiellt nummer: 10178
Varvets nummer: 4 / 135
Byggår: 1961
Bruttotonnage: 499
Nettotonnage: 279
Längd: 55,27 m
Bredd: 8,33 m
Djup: 3,60 m
Motor: British Polar Diesel 7 cyl. 520 hk
Från början ett fraktfartyg som levererades till redaren Lars Johansson (OT-rederierna) i Skärhamn år 1961 och fick då namnet Tunis.
Skrovet hade byggts på AB Kustvarvet i Höganäs år 1960 på ren spekulation. Det sjösattes utan att vara riktigt färdigt och övertogs av Halmstads Varv AB för att säljas vidare till skeppsredare Lars Johansson i Skärhamn. Han lät bogsera skrovet till Lödöse varv som han också ägde. Där färdigställdes skrovet och förlängdes med 10 meter. Som huvudmotor installerade en gammal engelsk diesel från 1942 som tidigare suttit i en isländsk träbåt.
1965/66 byggdes båten om till ringnotsbåt år efter att OT-rederierna funnit fartyget olönsamt. Ägarna lät bygga om båten på spekulation för att försöka ta del av de stora fångster och vinster som vid denna tid gjordes ute på Nordsjön. Numret och namnet blev GG 248 Tunis och det var vid denna tidpunkt Sverige största fiskebåt. Det är också ihop med UA 530 Seiko, GG 450 Lavön och GG 87 Salmo en av de mesta udda.
Besättningen på båten kom i huvudsak från Grundsund men även av två personer från Göteborgs norra skärgård, Kjell-Ove Bryngelsson och Sture Larsson, som 1967 själva fick en ringnotsbåt levererad, GG 435 Stella Nova. Tunis fiskade enbart i ett halvår då båten fungerade dåligt rent tekniskt.
I december 1967 såldes båten till P/R Olav Gauksheim i Bergen,
och döptes till Arita, men bolaget som köpte den gick i konkurs 1968. En ny huvudmotor installerades 1969, en norsktillverkad 2-takts 6-cylindrig Wickmann Diesel på 480 hk.
1970 såld til Jørgen Ulvøen, döptes om till Rim men fortsatte att ha Bergen som hemmahamn. Såld till Navo-Ship (O. Hegglund & I. Christensen) i Bergen. Oförändrat namn och oförändrad hemmahamn men ombyggt till torrlastfartyg. År 1973 såld till Helle C. Bergheim , Stavanger, som gav fartyget namnet Frivald. Ny hemmahamn blev Stavanger.
Ytterligare ett år senare såld till P/R Bror Husell i Houtskär, Åland. Namnet ändrades till Frigard och ny hemmahamn blev Houtskär. Såld till J.A. McBoyle, Trinidad år 1976. Hemmahamn blev Port of Spain men namnet ändrades inte. Mormac Shipping Co. Ltd i Kingstown på St. Vincent köpte båten två år senare.
Finns fortfarande upptagen som fartyg (dessutom som fiskebåt) i vissa internetsajter under namnet Frigard men det är mycket osannolikt att båten fortfarande finns.
Andra källor: Blom, Bornmalm & Bång, Ståltrålare i svenskt fiske 1959-65, 2012
Toppbilden på Tunis i Skärhamn är tagen av Bernt Fogelberg 1964 och är public domain.