SEDG
Varv: Bergs varv
Officiellt nummer: 7874
Varvets nummer:
Byggår: 1933
Bruttotonnage: 48,05
Nettotonnage:
Längd: 17,8 m
Bredd: 5,96 m
Djup: 2,54 m
Motor: Bolinder 1-cyl på 75 hk
Levererad i februari 1933 till Henry Mellgren, Reinhold Olsson och Fridolf Olsson på Öckerö som GG 242 Vensy.
Vensy var en av få svenska båtar som var ut på fiske i Nordsjön den 9 april 1940. Besättningen blev vittnen till den tyska invasionen av Norge när de de på väg till Lingbank för fiske siktade en massa mörklagda krigsfartyg på natten. Under fisket dagen passerade mängder av flyg, både brittiskt och tyskt. När de beslutade sig för att lämna fisket och ta sig till norsk hamn gick besättningen i livbåten, förutom skepparen Fridolf Karlsson. Detta för att undvika att bli dödade om båten bombades eller minsprängdes. Under resan mot Egersund såg de flygplansstrider. De kunde inte gå ända in till Egersund som de tänkt sig för där var tyskarna utan blev liggande på redden ihop med ett svenskt lastfartyg, Magdalena. Tillsammans med dem gav de sig senare iväg mot svenska kusten och lyckades ta sig dit. Först gick de in till Gravarn där de via telefon kunde meddela anhöriga att de var i land. Därefter gick de hem till Öckerö
Såld 1941 till Helge Karlsson och Justus Hansson i Hönö-Röd och blev GG 242 Zani. 1944 såld igen, nu till Allan, Sven-Gustav och Zive Johansson i Hönö-Klova. Bibehållet nummer och namn.
Såld 1951 till Julius och John Hermansson, Åke Andersson samt Einar Johansson i Bua. Fick nytt nummer och blev VG 44 Zani. 1952 byttes motorn mot en Seffle 2-cyl på 150 hk.
Köpt av Carl Carlsson, Ingmar Carlsson Fasth och Frans Johansson i Gravarne år 1960. Med nytt nummer blev båten nu LL 442 Zani. 1966 såld till Knippla skeppsvarv (Sigvard Karlsson). Troligen utrustad med en ny styrhytt vid denna tid. Två år senare såldes båten till Stig Åke Lidéhn och Ulf Åke Ingvar Lundberg i Oxelösund varvid den fick numret och namnet NG 16 Zani.
Såld 1971 som KA 17 Zani till Karl-Gustaf och Ingvar Fredriksson på Sturkö. Partrålade med Tallona. Försedd med shelterdäck, troligen under tiden på Sturkö. Motorn bytt 1985 mot en Volvo Penta TAMD 121C diesel på 200 hk.
2003 såld till Fotö där den blev GG 82 Strömfjord. Upphuggen 2006 eller 2007.
Andra källor:
- Blom, Bornmalm, Bång, Fiskebåtarna och varven, 2002
- Georg Åberg och Dag Edvardsson, Dom hade inget val,1985