SJHN
Varv: Sir James Laing & Sons Ltd, Sunderland
Officiellt nummer: 8042 (svenekst nummer)
Varvets nummer: 
Byggår: 1912
Bruttotonnage: 3 695
Nettotonnage:
Längd: 364 ft
Bredd: 46,8 ft
Djup: 24,8 ft
Motor: 3-cyl. triple exp. ångmaskin på 2030 IHK från Dickinson & Sons Ltd, Sunderland

Byggd 1912 av Sir James Laing & Sons Ltd i Sunderland för Den Norske Mexico Gulf Linjen (G. M. Bryde) och med hemmahamn i Oslo. I Januari 1914 övertogs hela detta företag av Wilh. Wilhelmsen varefter fartygets hemmahamn blev Tønsberg. Användes för fraktfart mellan Mexikanska gulfen och Europa.

Sålt till AB Lindholmen-Motala i Göteborg, den 11 april 1934 för upphuggning. Så skedde emellertid inte. Fartyget chartrades 1934 av ett antal bohuslänska och göteborgska fiskhandlare i föreningen Svenskt Islandsfiske Upa för att följa med som frakt, depå- och fabriksfartyg på en fiskeexpedition till Island. För detta ändamål registrerades fartyget som fiskebåt, GG 324 Mexicano. Det är den största båt som varit registrerad som fiskebåt i Sverige, men inte den största fiskebåten, det är GG 87 Salmo.

13 fiskelag följde med på expeditionen varav tre från Björkö (trol. GG 312 Ileana, GG 184 Exide och GG 534 Orano), tre från Hasselösund (LL 895 Emmy, LL 732 Bele och LL 625 Ewy) och, ett från Öckerö (GG 294 Lisea) och ett från Gravarne (Margit). Totalt 75 personer. De tycks dock bara ha använt 8 båtar för själva fisket.

Expeditionen till Island var ett ekonomiskt misslyckande. Det var dock inte den enda av sitt slag. Året efter genomfördes en expedition med LL 230 Dux.

Efter resan till Island såldes fartyget till Glücksmans Metallaffär i Göteborg som ägdes av Leopold Glücksman). Bytte namn tilL Ruth och överfördes Rederi AB Ruth som Glücksman bildat för ändamålet. Han fortsatte använda fartyget för fraktfart.

I juli 1941, då ångaren med last av kol från Rotterdam i konvoj anfölls av allierade flygplan. Ruth skadades av både bomber och kulspruteeld men lyckades ändå ta sig till Göteborg med kollasten.

7 maj 1942, när ångaren även då gick i konvoj från Rotterdam med kollast för Göteborg bombades konvojen varvid Ruth skadades svårt. Räddningsförsök gjordes men efter 16 timmars bogsering fick fartyget sättas på grund vid Den Helder i Nederländerna. Fartyget förstördes därefter av vågor och vind.

Andra källor: Larsson, Olehäll, Klasson och Åquist, Jakten på havets silver, 2019

Vem som tagit toppbilden på Ruth år 1935 är okänt.