Varv: Mackie & Thomson Ltd, Govan, Glasgow
Officiellt nummer: 99541 
Varvets nummer: 40
Byggår: 1891
Bruttotonnage: 155
Nettotonnage: 75
Längd: 100,9 ft
Bredd: 20,8 ft
Djup: 10,8 ft
Motor: Ångmaskin på 45 hk från Muir & Houston Ltd, Glasgow.

Ångtrålare byggd 1891 som H 174 Locust vid Mackie & Thomson Ltd, Govan, Glasgow för British Steam Trawling Co Ltd i Hull (familjen Robins). Vid leveransen på 155 bruttoton med en ångmaskin på 45 hk från Muir & Houston Ltd, Glasgow.

Såld 1911 till James Alexander i Glasgow och 1913 till Thomas Davidson & Alexander Forbes Wood i Aberdeen varvid den fick nytt nummer men bibehållet namn, A 564 Locust.

1914 såldes båten till Göteborg och fick namnet Asta. Vem som var ägare i Göteborg är oklart liksom vilket nummer båten hade. 1915 var dock ägaren C. James Andersson i Smögen och kanske var han ägare redan från start. Båten hade detta år danskt nummer, FN 264 Asta, under fisket vid Island som det året bedrev ihop med LL 622 Laxen, Edith, Mars med danskt nummer och LL 851 Delfin. Fick tillbaks svensk flagg år 1917. Senare blev Nils Ahlner ägare.

Ångtrålaren blev kvar i Göteborg till 1927 då den såldes till Johan Djurhuus på Färöarna och sedan 1928 igen, nu till Gisli Magnusson på Island som VE 286 Oskar. Grundstötte i oktober 1930 och såldes som skrot.

FN 264 Asta på grund i Eyjafjördur år 1915

Andra källor: Claes Häller & Sigvard Fjellson, Smögen på Carl Hällers och Lars Strannes tid, Träbiten 102, 1998