Företaget startades 1915 av bl.a. Olof Traung för att tillverka fartygsmodeller för varven i Göteborg. Från 1917 tillverkade även modeller för Föreningen Göteborgs Sjöfartsmuseum. Då hette företaget Skeppsmodeller, från 1923 AB Sverre. Verksamheten fanns på Kyrkogatan 3. Inför Jubileumsutställningen 1923 tillverkade företaget också en lång rad modeller av fartyg, varv och hamnar för denna.
1923 blev det en svacka för modelltillverkning, färre fartyg byggdes på varven och tillverkningen för Jubileumsutställningen var över. Företaget började då också tillverka leksaker som såldes i en egen affär. Leksakstillverkningen och affärerna drves till slutet av 1920-talet. I samband med att leksakstillverkning inleddes köptes också Kärra gård där det fanns ett litet varv, Nyebro pråmvarv. Tillverkningen flyttade från centrala Göteborg till det inköpta varvet där en ny fabriksbyggnad uppfördes. Familjen Traung flyttade ut till Kärra gård som de döpte om till Sverregården.
1931 tillverkades den första fullskaliga båten på prov och därefter byggdes några livbåtar. 1935 började företaget också tillverka fritidsbåtar av olika slag, först enbart utlottningsbåtar på beställning till GKSS. Förmedlare av beställningarna var Ernst A. Hedén, direktör på Götaverken och delägare i AB Sverre. 1933 blev Olof Traung också anställd på Sjöfartsmuseet.
1939 började Jan-Olof Traung på varvet som under hans ledning expanderade kraftigt och byggdes en mängd olika sorters båtar, lyxyachter, minsvepare och andra militära båtar, servicebåtar och också fiskebåtar. Bland fritidsbåtarna byggdes såväl långedragsjullar, stjärnbåtar, folkbåtar och annat.Den första fiskebåten som byggdes var en trålare, GG 338 Anglia, för Trål AB Skagen (Billner-koncernen) då deras tidigare ångtrålare GG 28 Viros (ex. Anglia) minsprängts den 3 september 1942.
Därefter tillverkades ytterligare en fiskebåt för svensk beställare, men några fler för export, 1946-47 fyra stycken båtar till Island, en fiskebåt, Gerard Treca till ett franskt fiskeriföretag med verksamhet i Senegal som var färdig 1947. Därefter byggdes tre båtar till Colombia där de skulle användas till fiske av tonfisk. De två som byggdes för svenska beställare åren 1943 och 44 såldes även de till Island ganska snart, närmare bestämt 1945.
1950 lämnade Jan-Olof Traung varvet för att arbeta för FAO, först i Washington DC och därefter i Rom. Hansyngre bror Björn Traung tog då över ledningen för varvet. När båtarna till Colombia levererats 1953 upphörde tillverkningen av båtar vid varvet som därefter bara gjorde fartygsmodeller.
1960 brann varvet ner och en ny byggnad av betong uppfördes. 1982 brann Sverregården, som stått tom några år, ner och 1987 drabbades varvet av brand igen. 1993 upphörde tillverkningen av fartygsmodeller då efterfrågan på grund av varvsindustrins försvinnande blivit i stort sett noll.
Fiskebåtar byggda på Sverres varv
GG 338 Anglia, 1943, Göteborg, Trål AB Skagen
GG 366 Emanuel, 1944, Göteborg, AB Bröderna Wallström
OF 2 Sævaldur, 1946, Olafsfjördur Island
EA 761 Gardar, 1946, Raudavik Island
SH 25 Agust Thorarinsson, 1946, Stykkisholmur Island
IS 202 Asulfur, 1947, Isafjördur Island
Gerard Treca, 1948, Frankrike
Albacora, 1952, Colombia
Alcatraz, 1952, Colombia
Bevero, 1953, Colombia
Andra källor: Bornmalm, Bång, Fredriksen och Ohlsson, Fiskebåtarna och varven: Skeppsbyggarna, 2009
Ursprungligen publicerad på Det gamla Göteborg.