Stigfjordbåtar har funnits på marknaden sedan 1975. Första modellen togs fram av Gunnar Bengtsson, en 27 fots familjesnipa där skrovet ritades av Bror Svenningsson, Marstrand. Snipan utvecklades 1980 med en version för fiske och 1984 till 28 fot för yrkesfiskare. 27:an i sin fiskeversion, tillsammans med 28:an har sålts i ca 400 exemplar fram till nu – och den är fortfarande aktuell.
Båtprogrammet med båtar i plast omfattar idag 7 grundmodeller fiske- och arbetsbåtar från 20 – 40 fot och har sammanlagt byggts i fler än 580 exemplar genom åren. Företagets båtar har alltid varit yrkesbåtar med marschfarter mellan 9 och 25 knop. Modellerna som funnits är Stigfjord 23, 28, 34EU, 35, 40, 47, 600 och 650 CAT.
Norge har varit den största marknaden och båtar har exporterats dit sen 1981. Andra marknader, förutom Sverige, har varit Island och Färöarna. Båtar har även gått till Finland, Danmark och Tyskland.
Aktiebolaget Stigfjordbåtar AB startades i oktober 2004 och sedan dess ägs företaget och varumärket av Lars W Gustavsson genom moderbolaget Alfagus ML AB. Företaget har sitt säte i Rönnäng på Tjörn. Idag heter företaget Tjörn Marin AB. 2011 upphörde båttillverkningen.
Sen 2015 har produktion och försäljning av Stigfjordsbåtar övertagits av Sweden Boats AB i Munkedal, som genom ett samarbetsavtal offererar och levererar efter kundernas önskemål. Modellen 600 har övertagits av norska GS Marin.
Fiskebåtar byggda av Stigfjordbåtar (mycket inkomplett lista)
- GG 390 Messer, 1982, Rönnäng
- LL 458 Skalman, 1984, Mollösund
- SD 137 Mira, 1986, Fjällbacka
- GG 133 Nordsjö, 1986, Öckerö
- UA 91 Jennifer, 1987, Ljungskile
- GG 1226 Clippfjord, 1989, Donsö
- LA 84, 1989, Ålabodarna
- LL 474 Sunnanskär, 1989, Fisketången
- VK 10 Rotsö, 1989, Hasselö
- LL 16 Garnskär, 1990, Ulebergshamn
- GE 35, 1992, Norrsundet
- GG 10 Äran, 1994, Rörö
- GG 403, 1994, Fotö
- LÅ 16 Sandön, 1994, Sandön
- GG 215 Viken, 1995, Rörö
- GG 251 Magi, 1997, Krossholmen
- H-14-K Båsen, 1997, Norge
- GG 405 Tabor, 1998, Fotö
- GG 716
- SD 279 Anna, 1998, Strömstad
- SD 246 Freja, 1998, Strömstad
- SD 137 Mira II, 1999, Fjällbacka
- H-41-AV ??, ??, Norge
- M-300-F ??, ??, Norge
- GG 159 Skippy, 2000, Hönö
- Tuna Clipper, 2001, Marstrand (senare GG 264 Tuna Clipper)
- GG 40 Asterix, 2002, Öckerö
- MØ 35 Sjollen, 2002, Lomma
- M-2-G ??, ??, Norge
- R-180-K Lobster, 2003, Norge
- R-49-K Dristig, 2004, Norge
- FG 59 Glomskär, 2005, Glommen
- N-5-RT Rosøy II, 2005, Norge
- H-33-AV Øygutt, 2006, Norge
- H-202-AV ??, ??, Norge
- HM 42 Luna, 2006, Danmark
- H-42-BN Pirholm, 2006, Norge
- V-7-N Sjøglimt, 2006, Norge
- VG 140 Svanö, 2006, Videbergshamn
- VA-119-M Sjøliv, 2007, Norge
- R-3-S Vassøygutt, 2008, Norge
- M-110-HØ Havstein, 2008, Norge
- R-5-ES Ramona, 2008, Norge
- T-159-T Ocean, 2008, Norge
- N-174-ME Fløskjær, 2008, Norge
- VG 92 Västvåg, 2009, Bua
- HM 9 Inger, 2010, Danmark
- GG 34 Biscaya, 2010, Hönö
- GG 226 Röskär, 2010, Donsö
Källor: Stigfjordbåtar, Sigship, Fiskerforum, EU:s fiskebåtsregister
En del av båtarna utrustades sannolikt på annat håll än hos Stigfjordbåtar. Skroven ofta byggda av underleverantörer. En del båtar var ren hemmabyggen med skrovet byggt på nån firma som inte all alltid var Stigfjordbåtar.