H. Gregersens båtbyggeri

H. Gregersens båtbyggeri startades 1906 av Halvor Gregersen och är den näst äldsta båtbyggnaden på Moen i Risør. Gregersen som lärling hos Christen Knutsen, som startade K. Christensen & Co, Moens båtbyggeri.

Första året var personalstyrkan 6 personer, omsättningen var 4 225 NOK och tre båtar levererades. Den första var en 34-fots skuta som levererades till bröderna Arnt och Anders Andersen, Vesterøy på Hvaler. De två följande var en 40 fots vadbåt för Jens Olsen i Lysekil och en 31 fots skuta för bröderna Johan och Albert Martinsen, Rauane, Kragerø.

Från 1907 och framåt byggdes ett antal fiskebåtarför Sverige. Från 1911 till 1921 byggdes flera snurrevadsbåtar för Bergen-distriktet och några mindre för Risør-distriktet.

Från 1921 byggdes ett antal kuttrar, lotsbåtar och pråmar, upp till 90 fot och flera stora fiskebåtar till svenska beställare. Arbetsstyrkan bestod då av 12 man. Åren före andra världskriget levererades 34 livbåtar. Fram till 1945 hade antalet nybyggen nått 190 täckande båtar.

Halvor Gregersen byggde totalt 206 fartyg, skutor och fiskebåtar från mars 1906 till 29 september 1951. Den 1 januari 1957 tog sönerna Nils Gregersen och Harald Gregersen över driften av båtbyggeriet. 1950-, 1960- och 1970-talen var bra år för verksamheten, men under 1980-talet sjönk produktionen. Det sista nybygget från H. Gregersen båtbyggeri var en fiskebåt för Rune Pettersen från Søgne. Den överlämnades den 23 september 1988 och hade byggnummer 291.

Lokalerna ägs idag av Signe Gregersen och Aslak Emil Skiri.

Några båtar byggda för svenska beställare, båt, byggår, ort, köpare
  • LL 664 Pröven, 1905 (galeas, troligen byggd på Gregersens)
  • GG 324 Mode, 1906, Rörö, Albin Andersson, Albin Olsson och Olof Larsson
  • GG 393 Svanen, 1907, Rörö, August Larsson och Oskar Augustsson (Johansson)
  • GG 334 Balder, 1907
  • GG 394 Ejdern, 1908, Rörö, Johan och Konrad Olausson samt Gustav Olinder Gustavsson (skrovet troligen byggt på Gregersens)
  • GG 401 Skandia, 1909?, Rörö, Oskar Bryngelsson, Sven Bryngelsson och Karl Lundgren (troligen byggd på Gregersens)
  • GG 357 Nordpol, 1909, Rörö, Alfred Karlsson, Ivar Sjökvist och Rudolf Torgersson
  • GG 506 Themis, 1912, Rörö, Bror Ryberg, Alex Ryberg, Hilmer Olsson och Bernhard Bryngelsson
  • GG 887 Ester, 1921, Rörö, Martin Rossvik, Johan Johansson, Oskar L. Olofsson (troligen byggd på Gregersens)
  • MD 471 Ella, 1924, Rönnäng
  • GG 944 Zirona, 1925, Hönö-Röd
  • SD 248 Axö, 1959, Nordkoster, Kurt Axelsson
  • LL 470 Starlet, 1964,

Listan över båtar är mycket ofullständig och alla behöver inte vara byggda på Gregersens.