Varvet var verksamt redan på 1700-talet som Ostindiska Kompaniets utrustningsvarv där fartygen låg för att utrustas och ställas i ordning inför resorna. När Ostindiska Kompaniet upphörde 1813 inköptes varvet av Göteborgs stad.
Företaget som bar namnet Klippans Varv startade år 1900, låg vid sidan av Carnegieska bruket ungefär där det idag ligger en parkering och en färjeterminal. Företaget skulle från början bygga och reparera kappseglingsyachter och andra mindre båtar. Redan följande år beslöt dock varvsledningen att även bygga större fartyg, speciellt stålfartyg. På våren samma år sträcktes kölen till en ståltoppad skonare, en så kallad fore and aft-skonare, konstruerad av ingenjör John Johnsson.
Detta första försök blev en stor framgång för varvet. Fartyget såldes redan på stapeln till skeppsredaren Grube i Marstal i Danmark och erhöll i dopet namnet H.C. Grube. Varvet fortsatte på den inslagna banan, och efter Grube byggdes ytterligare två fartyg av samma typ och storlek, först Dagny och sedan Cecilia. Cecilia levererades 1903 och därefter lät ägaren sätta in en motor hos Lysekils Mekaniska Verkstad. Efter Cecilia byggdes en fyrmastad skonare, den första av sitt slag som byggdes på ett svenskt varv. Cecilia var Sveriges och även Europas första större motordrivna segelfartyg. Därefter tycks bolaget även ha byggt ångfartyg av stål, bogserbåtar och från 1907 fiskebåtar av trä. Mellan 1907 och 1920 byggde varvet totalt ett 20-tal fiskebåtar av lite större storlek liksom en del andra större träbåtar av olika slag samt lite större segelbåtar. En av dessa var GG 831 Stig, den största träfiskebåt som byggts i Sverige. Levererad 1919 till Trawl AB Sill.
I början av 1900-talet utvecklade varvet en tändkulemotor med namnet Populär. Tillverkningen startade 1905. Från juli 1905, då firmans tillverkning började, till 1 november 1906 monterades motorer in i 52 fiskebåtar. 1907 monterade företaget in motorer i 69 svenska fiskebåtar.
1909 gick dock företaget i konkurs varvid varvsverksamheten övertogs av O. Guldbrandsen & Son AB och motorerna kallades därefter i allmänhet för Guldbrandsen vilket också var det namn de såldes under. Guldbrandsen var ett gammalt göteborgsföretag som tillverkade kassaskåp på Kyrkogatan i centrala Göteborg. Olaus Guldbrandsen hade startat företaget 1853. Det övertogs senare av sonen Albin Guldbrandsen som utbildat sig på Chalmers. Han var verksam i företaget fram till 1934.
Att bolaget skulle ha övertagits av norska intressenter 1918 som påstås förefaller inte vara korrekt utan det handlar nog om att någon trott att familjen Guldbrandsen fanns i Norge (de kom sannolikt ursprungligen därifrån). Företaget tycks ha gjort konkurs 1933 eller 1934 varvid både kassaskåpstillverkning, vagntillverkning, varvsverksamhet och motortillverkning upphörde.
Familjen Guldbrandsen tycks också ha varit ägare av en fastighet i Annedal där också Olof Guldbrandsen (handlande) bodde och fick tillstånd för att driva en biograf. Även Albin Guldbrandsen och Hjalmar Guldbrandsen (trävaruhandlare) nämns i samband med fastigheten i Annedal
Från 1935 tycks motortillverkningen och kanske också varvsverksamheten ha övertagits från konkursboet av AB Motorfabriken Ideal.
1959 övertogs varvsanläggningen av Sigward Carlsson på Knippla varv. Han och hans söner ville göra om varvet till ett modernt varv med stora investeringar och med snar start av verksamheten igen. Göteborgs kommun hade dock andra tankar och vill inte gå med på ett sånt långt arrende som Carlsson ville ha. Utrustningen i Klippan monterades därför ner och flyttades till Knippla där det dock inte heller blev nån fortsatt satsning på att bygga nya båtar.
Fiskebåtar tillverkade vid Guldbrandsens varv
- GG 315 Mode, 1907, Fiskebäck, A. Johansson
- GG 333 Vind, 1907, Öckerö, Julius Olsson
- GG 402 Karin, 1909, Hönö Röd, Olof Karlsson, Johan Olsson och Ludvig Karlsson
- GG 398 Bröderna, 1909, Hönö Klova, Olof ”Olle” Edvardsson, Axel Edvardsson, Evald Edvardsson och Karl Edvardsson
- GG 391 Populär, 1909, Hönö Klova, Alban Karlsson
- Linnéa, 1910, Edshultshall, Hans Pettersson
- GG 430 Ester, 1910, Hälsö, Lars Klasson, Magnus Ludvigsson, Otto Olofsson och Gustav Nilsson
- GG 433 Tasmanig, 1910, Öckerö, M. Hansson, E. Eliasson och eventuellt också Henrik Pettersson
- LL 25 Nobless, 1914, Smögen, Carl Mattsson
- LL 1049 Lilly, 1916, Hovenäset, Lars Andersson och Karl Larsson
- GG 674 Nero, 1916, Hönö Klova, August Olausson, Carl Johansson, Anders Carlsson, Benjamin Landström, Isak Karlsson, Eugen Karlsson, Vilhelm Olausson och Paul Olausson
- MD 312 Arne, 1916, Skärhamn, Albin Johansson och Konrad Karlsson
- L 15 Dannebrog, 1916, Lemvig,
- GG 742 Thyra, 1917, Donsö, Jakob Johansson, Arthur Johansson och Albert Johansson
- GG 698 Thelma, 1917, Hälsö, Oskar Olsson, Albert Olsson, Johan Kristiansson och Alban Larsson
- MD 350 Elsy, 1918, Klädesholmen, Arvid Nyström, Nils Rickard Bernhardsson och Carl Oscar Hansson
- MD 361 Molly, 1919, Tjörnekalv, Bernhard Karlsson, Johan Larsson, Edvin Larsson, Gustaf Larsson och Hjalmar Karlsson
- GG 831 Stig, 1919, Göteborg, Trawl AB Sill
- MD 362 Rando, 1919, Dyrön, Karl Augustsson, Hjalmar Augustsson, Karl Karlsson, Edvin Aronsson och Amandus Pettersson
- GG 850 Daisy, 1919, Hälsö, Ernst Johansson (Backman), Erik Johansson, Sven Johansson, Wilhelm Alexandersson och Gunnar Karlsson
- GG 855 Wally, 1919, Björkö, Oscar Larsson, Oscar Bengtsson, Henning Berndtsson och Harald Axelsson
- GG 856 Eros, 1920, Fotö, Biktor Jansson och August Jansson
Andra källor:
- Blom, Bornmalm och Bång, Fiskebåtarna & Varven, 2002
- Bornmalm, Bång, Fredriksen och Ohlsson, Fiskebåtarna & Varven, Skeppsbyggarna, 2009