Bruces Shipyard AB grundades 1982 efter att Öresundsvarvet lagts ner. En av ägarna var Mattssongruppen via Fartygsentreprenader AB (FEAB). FEAB ägde också varv i Marstrand och i Karlstad. Den andra delägaren var Fosens Mekaniske Verksted AS i Norge.
Under 1980-talet byggde Bruces Mekaniska många skrov till fiskebåtar.
1991 övertog Fosen alla aktier i Bruces Shipyard AB som företaget formellt hette. Därefter byggdes enbart skrov till större passagerarfartyg, färjor och kryssningsfartyg.
2002 gick företaget i konkurs men rekonstruerades som Bruces Nya Mekaniska Verkstads AB och verksamheten drevs vidare till 2009 då det sista fartyget byggdes.
Fiskebåtar byggda av Bruce Shipyard, namn, byggår, hemmahamn, ägare
- R 169 Grethe Mars, 1984, Bornholm, Ivar Fredriksen (skrov)
- Drotholm, 1985, Kristiansund, Nils Blakstad & Sönner (skrov)
- R 255 M.H. Beyer, 1985, Rønne, Mogens Beyer Pedersen (skrov)
- GG 361 Santos, 1987, Öckerö, Bengt Antonsson med flera (skrov)
- SIN 138 Emilia, 1987, Simrishamn, Knut Fröjd (skrov)
- GG 469 Martina, 1987, Rörö, Leif Johansson med flera (skrov)
- GG 411 Ryvingen, 1987, Björkö, Björn Kristiansson m.fl (skrov)
- M-225-H Havstrand, 1987, Norge, AS Havstrand (skrov)
- GG 957 Camilla, 1987, Donsö, Ulf Johnsson
- GR-6-310 Regina C, 1988, Nuuk på Grönland, Sikuaq Trawl ApS (skrov)
- Genesis, 1988, Nordirland, The Fishing Company of Ulster Ltd (skrov), färdigbyggd på Th. Hellesøy Skipsbyggeri AS i Norge
- KG 336 Sundaberg, 1988, Klaksvig på Färöarna, P/f J.F. Kjolbro A/S (skrov)
- KG 118 Skalaberg, 1988, Klaksvig på Färöarna, P/f J.F. Kjolbro A/S (skrov)
- FG 58 Bogö, 1988, Glommen, Anders & Björn Sjöberg (skrov), färdigbyggd på Kattegat Værft A/S i Grenå