Ängholmens varv på Ängholmen invid Långedrag grundades vid mitten av 1800-talet av Lotsverket som från 1895 också disponerade ön som varit kronoholme sen 1823 under Sjöfartsverkets kontroll. Huvudägarna var från 1905 lotsarna vid Ängholmens lotsstation som då bildat ett aktiebolag för att bygga ut och driva varvet, AB Ängholmens Varf. Den första styrelsen betsod av Charles Palmqvist, E. Berggren och O. Ahlberg.
1909 avgick Charles Palmqvist som VD och ersattes av en man som inte var lots, Karl Rudolf. Karl Rudolf var också ordförande i fullmäktige såväl som direktör AB Långedrag (Långedragsbolaget). Det sistnämnda ett företag som köpte upp mark för avstyckning till villatomter och som även i övrigt bidrog till att utveckla Långedrag till en badort. Huvudägare i AB Långedrag var AB Pripp & Lyckholm. Under Karl Rudolfs tid som VD utökades aktiekapitalet rejält och Karl Rudolf kom snart att bli huvudägare i företaget.
Varvet byggde främst mindre träbåtar av olika slag, bland annat lotsbåtar och räddningsbåtar. Däribland några Stjärnbåtar, en båtmodell som utvecklades på varvet år 1913 av verkmästaren Jan Jacobsson. Under den tid varvet drevs av Karl Rudolf byggdes också fyra stycken större fiskebåtar, den första byggdes 1911 och den sista 1917. 2 av dem byggdes till köpare i Fiskebäck.
1917 sålde Karl Rudolf aktiemajoriteten i varvet till Ivar Lignell som arrenderade ut det till Sven Olsson som drev varvet tillsamman med bl.a. Petter och Gustav Olson samt Janne Jacobsson. Ivar Lignell var redare och bland annat aktiv i Aug. Leffler & Son. I början av 1920-talet blev det svåra år för varvet som lånade så mycket pengar att räntorna gjorde bolaget olönsamt. Charles Palmqvist försökte då köpa varvet men resultatet blev istället att Ivar Lignell ensam köpte varvet från banken som övertagit det. Han fortsatte arrendera ut varvet till Sven Olsson. Från 1920 arrenderades också en annan del av varvet ut till Adolf Lager, tidigare anställd mellan 1905 och 1919 vid Guldbrandsens varv i Klippan. Han drev en motorverkstad. 1924 beslutades att sätta bolaget i likvidation. Likvidationen avslutades dock inte förrän 1929.
År 1931 övertogs varvet av Adolf Lager under firmanamnet Ängholmens Yacht & Motorbåtsvarv. Mellan 1935 och 1962 sysslade varvet främst med reparationer och underhåll av småbåtar. 1962 övertogs rörelsen av Adolf Lagers son Harry Lager och hans hustru Birgit som för ändamålet bildade Ängholmens Varvs AB. Serviceverksamheten utökades till mindre båtar i yrkestrafik, taxibåtar med mera. Paret Lager drev varvet fram till 1987 då det såldes till Eklanda Bygg AB som dock snart sålde varvet vidare till Nautor AB (Swanbåtar) som gav det namnet Ängholmens Marina AB. Varvet såldes sen vidare till Ringen Group och senare till Capinova. 1991 stod Östgötabanken som ägare och de hyrde ut varvet till David Olivegren och Mikael Hinnersson som byggde träbåtar under namnet Ängholmens Båtbyggeri. 1995 lades denna verksamhet ner.
Ängholmens Varv ägs sen 1996 av Västvarv vars formella namn tycks vara Ängholmen Förvaltning AB som ägs av familjen Åberg. Det är idag en marina (hamn för småbåtar) som också sysslar med vinterförvaring av båtar. Det finns ingen egentlig varvsverksamhet.
Fiskebåtar byggda på Ängholmens varv
VG 155 Dina, 1911, Varberg, Nikolaus Holmström
GG 598 Astrid, 1914, Fiskebäck, Oskar Olsson
GG 673 Svea, 1916, Lilla Fiskebäck, Alexander Börjesson, John Alexandersson och Carl Carlsson
GG 682 Maggie, 1917, Björkö, Kaleb Wallentin, Filip Karlsson
Andra källor:
- Blom, Bornmalm och Bång, Fiskebåtarna & Varven, 2002
- Bornmalm, Bång, Fredriksen och Ohlsson, Fiskebåtarna & Varven, Skeppsbyggarna, 2009
Se också Gamla Göteborg där inlägget ursprungligen publicerades.