Varv: Esbjerg Jernstøberi & Maskinfabrik
Officiellt nummer:
Varvets nummer: 1
Byggår: 1960
Bruttotonnage: 66,57 ton
Nettotonnage: 30
Längd: 62,8 fot
Bredd: 16,4 fot
Djup: 7,4 fot
Motor: 200 hk
Ståltrålare byggd 1960 med Gregers Kirk i Köpenhamn som beställare men fick vid leveransen Esbjerg som hemmahamn och namnet E 733 Rønland. Från 1961 hemmahörande i Thyborøn med namnet L 233 Rønland. Övertogs 1966 av Industriselskabet Kristian Kirk’s Telefonfabrikker A/S (Gregers Kirk, Viggo H. Henningsen & Erik Severinsen) som direkt sålde båten till Martin Kjeldgaard Støvlbæk i Fårup pr. Nykøbing Mors. Båten fick dock Hanstholm som hemmahamn och namnet T 323 Vagabond.
Martin Kjeldgaard Støvlbæk behöll bara båten 1 år. Han sålde båten till Poul Kjeldgaard Støvlbæk i Sillerslev. Hemmahamn förblev Hanstholm men båten bytte namn till T 324 Jane Lene. Även han sålde båten efter ett år och nya ägare från 1968 blev Jens C. Pedersen i Lemvig, Hans P. Christiansen i Nykøbing Mors och Knud Thomsen, Thyborøn. Namnet blev nu T 324 Calypso.
Från 1970 ägdes båten bara av Knud Thomsen och Hans P. Christiansen som döpte om den till L 266 Calypso och gjorde Thyborøn till hemmahamn. 1983 såldes båten till Anker Kristian Odgaard, Andrup pr. Esbjerg. Denne fick skrotningsbidrag 1989 och sålde båten till Ostkustens Fartygsförmedling i Oxelösund.
Därefter såldes båten samma år till Birger Lennart Eriksson i Tysberga, blev NG 66 Kapun med Vagnhärad som hemort. 1992 bytte den namn till NG 66 Cleveland, fortsatt med Vagnhärad som hemort. Såldes 1994 på tvångsauktion och köptes av Anders Mickelsson i Nagu, Finland. Blev nu SF-1111 Cleveland och från 1995 FIN-149-T Cleveland.
Mickelsson sålde båten till Henri Jalovaara, också i Nagu, år 1997. Han gav den namnet FIN-149-T Minos. 1999 övertogs den av Pakinaisten Trooli Oy som väl förmodligen ägdes av Jalovaara och år 2000 övertogs den av Åminne Fisk i Malax varvid den bytte namn till FIN-214-V Bris. Skrotades 2004 efter att ägaren fått fiskelicensen indragen.