AB Motorfabriken Ideal grundades ursprungligen redan 1901. Ideal uppstod alltså inte ur Guldbrandsens konkursbo vilket är den vanliga historieskrivningen.
Ideal-motorerna tycks ha tillverkats på licens av flera företag, däribland Motorfabriken Ideal I/S (Fjellebro Motorfabrik) i Danmark och Levahn Motor & Co AS i Norge liksom av flera olika svenska företag såsom Jansons Mekaniska Verkstad och Motorfabriken Ideal i Göteborg samt Torps Mekaniska Verkstads AB i Torpsbruk (Pukaström) i Moheda socken, Småland. Vem eller vilket företag som var innehavare av varumärket och patent är lite oklart. Det danska företaget överlevde till 1968, Torps Mekaniska Verkstads AB till någon gång på 1930-talet (sannolikt 1933) och Ideals Motorfabrik till 1959.
1920 bestod styrelsen för AB Ideals Motorfabrik av Olof Mark, Filip Ericsson och Hampus Bodén. De tre eller möjligtvis bara de två förstnämnda var sannolikt också ägare. 1909 fick bolaget en ny bolagsordning. 1935 gick företaget troligen i konkurs varvid rekonstruktion följde.
Det rekonstruerade Ideals Motorfabrik övertog därefter den rekonstruerade varvsverksamheten från Guldbrandsen och fortsatte motortillverkningen fram till 1959 då företaget lades ner. Sigvard Carlsson som drev Knippla Skeppsvarv köpte tillgångarna på auktion och transporterade allt av värde ut till Knippla.
På Motorfabriken Ideal arbetade Knut Hermansson och Sture Svanström där de träffades 1958. 1962 köpte de sitt första fartyg tillsammans, Oiltank. Detta blev starten för det rederi som idag heter Tarbit Shipping.