Varv: Smith & Stephenson, Grimsby
Officiellt nummer: 91549
Varvets nummer: 64
Byggår: 1885
Bruttotonnage: 80
Nettotonnage:
Längd: 23,52 m
Bredd: 5,98 m
Djup: 3,14 m
Lord Nelson byggdes i Grimsby 1885 som en ketchriggad sailing trawler (smack) för fiske på Nordsjön. Ägare var Samuel Gidley i Grimsby. Redan 1899 såldes fartyget till Anders Stefanus Kristiansson 1/4, Nils Schröder 1/4, Henrik Frank 1/4 och Peter Tobiasson 1/4 med hemmahamn på Gullholmen i Sverige. Registrerad i Sverige 1901 och ommätt. I Sverige med numret och namnet LL 247 Lord Nelson.
1905 sålde Henrik Frank sin fjärdedel i fartyget till Anders Stefanus Kristiansson 1/3, Nils Schröder 1/3 och Peter Tobiasson 1/3.
På Gullholmen var Lord Nelson hemmahörande fram till 1928 då hon såldes vidare till Rossö med Osvald Birger Olausson 1/2 och Olaus Osborn Olausson 1/2 som ägare. När båten var hemmahörande på Rossö var numret och namnet SD 312 Lord Nelson.
1928 såldes Lord Nelson till Rossö och de nya ägarna, Olaus Osborn Olausson och Osvald Birger Olausson för 9000 kronor. En Avance-motor på 30 hk installerades i båten samma år. Gick sedan i till stor del i fraktfart mellan Sverige, Norge, Tyskland och Danmark. Lasten bestod bl.a. av salpeter, briketter, is och konstgödsel. Besättningen bestod då av 4 man inkl. skeppare och ägare.
Periodvis fiskades också sill vid Island. Då med en besättning av 8 man, skepparen och delägaren samt 2 av de äldsta i kajutan akterut, de 4 yngsta i skansen förut.
1934 installerades en ny motor, en Laval 2 cyl. på 72 hk. Arbetet utfördes vid J.W. Bergs varv på Hälsö.
1938 -39 förbyggdes Lord Nelson helt vid Hälleviksstrands varv. Friborden höjdes och hon blev längre och bredare. Under kriget gick hon sedan i fraktfart och efter kriget återigen på islandsfiske under delar av året.
En ny motor installerade återigen år 1957. Denna gång en 6-cyl. Penta diesel på 130 hk.
Erik Valdemar Carlsson, 1/3, Ivan Lars Eric Ericsson, 1/3 och Allan Jan-Åke Ericsson 1/3, alla hemmahörande i Heestrand, köpte båten år 1960. Hamburgsund blev ny hemmahamn.
Fram till 1964 användes kuttern i yrkesfart därefter blev Lord Nelson fritidsfartyg från 1966 med en ägare i Stockholm. 1989 tillbaka i västsverige med Gullholmen som hemmahamn. Användes för turisttrafik och som café i Lysekil. Ägaren gick i konkurs 1990 och båten beslagtogs av Kronofogden. Sedan 1993 ägs fartyget av Strömstads Maritima förening.
1994-97 genomgick båten en omfattande renovering på Hälleviksstrands varv. Renoverades ytterligare åren 2001-2004.