Varv: Ateliers & Chantiers de la Perrière i Lorient, Frankrike
Officiellt nummer:
Varvets nummer:
Byggår: 1961
Bruttotonnage: 238
Nettotonnage: 75
Längd: 120 ft
Bredd: 20 ft
Djup: 9,5 ft
Motor: 750 hk Sulzer Cie de Const. Mec., Lorient – 8-cyl
En stålbåt på 238 bruttoton som byggdes vid Ateliers & Chantiers de la Perrière i Lorient, Frankrike, år 1961/1962 som sidotrålaren Poitou-Bretagne. Den första fiskebåten byggdes av varvet 1961, det var häcktrålaren Paris-Bretagne (idag Venturer II). Det var varvets första fiskebåt och Frankrikes första häcktrålare.
Köparna av Poitou-Bretagne var Emile Dudeffant, Emile Lhostellier och Roger Rouello. 1969 sålde de båten till Sté Pecheries Gravelinoises (Josephine Hannequin) i Boulogne-sur-Mer. Båten fick nu namnet Jean Roxane.
1975 såldes båten till ett partrederi i Danmark och fick namnet HG 282 Silversund. Den uppgavs då ha ett tonnage på 204 bruttoton. Huvudredare i Danmark var Niels J. Jensen i Hirtshals vars arvtagare idag äger den stora pelagiska fiskebåten HG 333 Isafold. Den andre ägaren var Carl Jensen (sannolikt hans bror). 1978 köptes båten av Otto Krogh Mikkelsen i Hirtshals för att omedelbart säljas vidare till ett partrederi med Otto Krogh Mikkelsen och Finn Nikolajsen (i Uggerby) och döpas om till Lone Atlantic.
1981 registrerad i Göteborg med Lone Atlantic Shipping AB som ägare. Senare samma år såld till Bolek Fishing Co, Takoradi, Ghana, och bytte då namn till Bolek 1. Nu uppgavs båten vara på 208 bruttoton. Avförd ur svenska skeppsregistret 1984. Från 1984 gick båten under namnet Antonia Paris. Båten existerar inte längre.