Varv: G. Seebeck AG, Geestemünde
Officiellt nummer: svenskt nummer 5707
Varvets nummer:
Byggår: 1896
Bruttotonnage: 137,28
Nettotonnage: 40,43
Längd: 33,70 m
Bredd: 6,46 m
Djup: 2,90 m
Motor: Ångmaskin på 200 hk
Ångtrålare som byggdes av G. Seebeck AG i Geestemünde 1896 för Oldenburger-Hochsee Fischerei Gesellschaft i Oldenburg som Schilling Hörn. Köptes år 1900 av ett partrederi med 14 delägare i Hamburg. Först var W. Gärtner huvudredare för trålaren men avlöstes efter några år av en annan delägare som hette Arthur Köser.
Köptes från Tyskland år 1908 av ett partrederi ägt av Häller & Odenberg (40%), C. James Andersson 20% samt Edv. Jansson, Carl Wallentin, Charles Stranne och Bröderna Hansson i Göteborg med 10% var. Partrederier med samma till delvis samma delägare ägde också ångtrålarna LL 581 Delfin, GG 712 Hvalen och LL 673 Hajen. Häller & Odenberg köpte året innan köpet av Laxen också ångtrålaren LL 562 Viking. 1910 sålde C. James Andersson sin andel till de övriga delägarna samt Nils Stranne. Carl Wallentin sålde sina andelar år 1917.
Ångtrålarna användes bl.a. vid islandsfiske i vilket Laxen deltog i stort sett varje år det förekom med start 1908. För ändamålet var LL 622 Laxen utrustad för snörpvadsfiske. 1915 deltog förutom Laxen också ångtrålarna Asta (ägd C. James Andersson, med danskt nummer), Edith, Mars med danskt nummer och LL 851 Delfin (Häller & Odenberg) i islandsfisket.
1917 registrerades trålaren i Göteborg som GG 718 Laxen. 1921 gick Häller & Odenberg i konkurs efter en affär med tyska köpare som de aldrig fick ordentligt betalt för.
Den 5 april 1927 sålde Nils Strannes dotter Edith Conradi sin del i Laxen och Delfin till August Hansson och Charles Stranne som nu var de enda kvarvarande delägarna med 57/80 respektive 23/80.
Några månader senare, 29 juli 1927, såldes båten till C.O. Lundqvist i Göteborg för upphuggning.
Andra källor: Claes Häller & Sigvard Fjellson, Smögen på Carl Hällers och Lars Strannes tid, Träbiten 102, 1998