IMO 6816047
SFWQ
Varv: Nya Halmstadsvarvet AB (skrov) / Ørskovs Staalskibsværft, Frederikshavn
Officiellt nummer: 10996
Varvets nummer: 100
Byggår: 1968
Bruttotonnage: 305
Nettotonnage: 110
Längd: 38,35 m
Bredd: 8,12 m
Djup: 4,15 m
Motor: Atlas MAK Diesel 4SC SA 6 cyl. 1200 hk
Beställdes i mars 1966 av Gösta Sandberg och Kjell Albertsson, Kungshamn, vid Nya Halmstadsvarvet AB, Halmstad, med utlovad leverans den 4 juli 1967.
Stella Polaris konstruerades av den nederländska skeppskonstruktionsbyrån P. Intveld och förmedlades genom Västkustens Fartygsagentur i Göteborg (skeppsmäklare Bruno Klintberg). Byggdes som kombinerad trålare och ringnotsbåt.
Varvet saknade dock egentligen kapacitet för att bygga en så stor fiskebåt som Stella Polaris. Deras anbud var sannolikt också för lågt för att bygget skulle kunna gå ihop. Genomn att varvet blev tvungna att utkontraktera bygget av skrovdelar till andra varv och saknade tillräcklig kapacitet blev bygget försenat såväl som fördyrat. Detta ledde till att varvet gick i konkurs på våren 1968 utan att Stella Polaris var klart. Båten låg då fortfarande vid kaj för att färdigutrustas. Beställarna fick därför köpa lossa den ofärdiga båten från konkursboet, varefter den färdigställdes på Ørskov Christensens Staalskibsværft A/S i Frederikshavn. Leverans av den färdiga båten skedde först den 8 oktober 1968.
En tid efter leveransen började Stella Polaris fiska med delvis färöisk besättning (en del av dem fortsatte att arbeta på båten när den senare såldes till Danmark).
1973 såldes LL 56 Stella Polaris till P/R Henry Johannes Espersen i Hirtshals, varvid namnet ändrades till HG 262 Lene Polaris.
Från 1983 var Ole Peter Espersen (son till Henry Johannes Espersen) huvuddelägare i HG 262 Lene Polaris med 36% tillsammans med Niels Jensen (13%), Hans Hemming Joachim Christian Moltke (37%), Ove Galberg Jørgensen (13%) och Flemming Rasmussen (1%).
1988 installerades en ny huvudmaskin, en Wärtsilä diesel 4 SA 8 cyl. på 1 902 hk på Havnens maskinværksted A/S i Hirtshals. Samtidigt byttes elanläggningen ut medan RSW-tankar och Brunvoll sidopropellrar installerades. Byggdes troligen också om till renodlad ringnotsbåt. Efter ombyggnaden på 405 bruttoton med en längd på 40,93 m.
1995 sålde Rasmussen och Moltke sina andelar varefter Ove Galberg Jørgensen ägde 20%, Ole William Friman Tindskard Nattestad 7%, Ole Peter Espersen 50% och Niels Jensen 20%. 2003 köpte Karsten Mølgaard hela Nattestads andel plus ytterligare 8% av Ole Peter Espersen som dessutom sålde resten av sina andelar till Niels Jensen och Ove Galberg Jørgensen. Niels Jensen var därefter huvudägare. Han var också huvudägare i HG 209 Isafold.
Fiskerättigheterna överfördes år 2003 på HG 209 Isafold då individuella fiskerättigheter infördes detta år. 2004 avvecklade sedan Galberg Jørgensen sitt ägande till Niels Jensen och Bjørn Otto Sæternes. Niels Jensen var därefter huvudägare tillsammans med sin dotter Lise Bjørn Jørgensen, Karsten Mølgaard och Bjørn Otto Sæternes.
Såldes år 2006 till Danship International v/Henning Smedegaard, sannolikt för upphuggning, men bytte namn till Lena och såldes istället direkt vidare till Carisma Fish AS i Norge där den tycks ha fått namnet Soria Moria. Skrotades sannolikt en kort tid därefter. Orsaken till denna affär verkar något oklar.