LL 487 Nordfors

SDNO
Varv: Hälleviksstrand
Officiellt nummer: 10229
Varvets nummer:
Byggår: 1960
Bruttotonnage: 59,86
Nettotonnage:
Längd: 18,62 m
Bredd: 5,94 m
Djup: 2,84 m
Motor: M.W.M 6-cyl. diesel på 330 hk

Beställd från Lödöse varv av bröderna Arne, Kurt, Olof och Sven Olsson i Rönnäng men byggd 1961 på Hälleviksstrands varv. Från 1964 GG 487 Nordfors. Såld 1965 till Johan Andersson, Sven Andersson, Sven Gustavsson och Erik Johansson i Träslövsläge där båten blev VG 59 Lipton.

Återigen såld 1972, nu till Vrångö och bröderna Knut, Göte och Arne Olsson, Fick där numret och namnet GG 209 Glittsjö. 1976 såld till Lysekil som LL 279 Släggö med Yvonne i Lysekil AB som ägare. Ägare av detta bolag var bl.a. Roger Selander. 1983 installerades ny motor, en Caterpillar 3412 diesel på 400 hk. Användes bland annat till snörpvadsfiske med LL 372 Thailand som följebåt och senare med LL 71 Västingskär som följebåt och lysbåt. 1995 såld till Släggö AB med bibehållet nummer och namn. Släggö AB hade adress i Fiskebäckskil. Uppmärksammad i media i samband med att de fick en sjunkbomb i trålen år 2000.

LL 279 Släggö, ser ut som den är ombyggd till häcktrålare vilket måste ha skett efter år 1999 för på en bild från det året är båten inte ombyggd. Foto: Lennart Ramsvik, Maritimbild

2004 eller 2005 köpte Astrid Fiske AB 51% av LL 279 Släggö och LL 71 Västingskär. Senare köpte de också resten. 2010 såldes båten vidare till Leif Johansson och hans två söner Börje och Tomas Johansson. De sålde direkt vidare till Danafisk HB på Dyrön som döpte om båten till GG 997 Patmos. Ägare av Danafisk HB är idag Dan-tore Ivan Toresson på Dyrön och han var sannolikt också ägare år 2010. Dessa affärer var kvot- och fartygsaffärer i samband med införandet av individuella överförbara fiskerättigheter år 2009.

LL 279 Släggö i Lysekils hamn av Terje Fredh, Digitalt museum. Licens: CC-BY-NC-ND.

Vidaresåld 2013 till Björn Söderman (Hanöbuktens Kapellservice) för att användas som fritidsfartyg med Stockholm som hemmahamn. Båten låg därefter länge i Skillinge hamn och förföll. Sjönk utanför Polen den 8 juli 2016.

Andra källor: Blom, Bornmalm, Bång, Fiskebåtarna & Varven, 2002

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.