SIKL
Varv: VEB Rosslauer Schiffswerft
Officiellt nummer: 10556
Varvets nummer: 3010
Byggår: 1964
Bruttotonnage: 150
Nettotonnage: 62
Längd: 30,95 m
Bredd: 6,62 m
Djup: 3,30 m
Motor: Nohab Polar 6-cyl F10 diesel SF16RS med 700 hk
Levererades i december 1964 från VEB Rosslauer Schiffswerft i DDR till beställarna Ivan Isacsson och Folke Lycke. De två var även ägare av LL 304 Bornö och behövde en båt de kunde använda för partrålning tillsammans med Bornö. Båten fick Käringön som hemmahamn. Isacsson & Lycke anlitade Börje Karlsson som skeppare. Han var bror till skepparen på LL 304 Bornö, Gunnar Karlsson.
I januari 1965 gjordes den första fisketuren ihop med LL 304 Bornö. Från hösten 1965 till 1966 bedrevs istället snörpvadsfiske med båten som då var följebåt till vadbåten LL 304 Bornö.
Sålde till Uno Bryngeld, dennes son Thomas Bryngeld samt Ronald Ludvigsson och Stefan Sandgren i Fiskebäck år 1966. Fick där numret och namnet GG 505 Polar.
Bedrev fiske utanför Liberia med flera länder i Västafrika från 1968 till 1971 tillsammans med GG 112 Carmel, GG 346 Renland och GG 398 Westerö. På hemvägen från Västafrika fick Polar bogsera Carmel till Rotterdam då Carmel fått motorhaveri. Efter hemkomsten i januari 1971 partrålade GG 505 Polar ihop med GG 229 Bristol från Donsö.
Såldes i april 1974 till Gösta Lambert Alexandersson på Öckerö som sålt sin båt Timor till Fiskebäck. Gösta Lambert Alexandersson och Vilhelm Alexandersson hade redan en ny båt beställd vilken levererades 1975. De behövde därför egentligen inte den inköpta Polar men registrerade båten på Öckerö och ska enligt boken Ståltrålare i svenskt fiske 1959-1965 ha målat numret GG 334 på båten som dock behöll sitt namn Polar. Båten såldes dock vidare till Norge snart, redan efter två månader.
Köpare i Norge var Oddvar Vea i Kopervik. Båten fick numret och namnet R-586-K Oddstein. 1977 såld till Egil Willumsen m.fl. i Digermulen, Lofoten och blev N-96-V Nordlending med Vågan som hemmahamn. Två år senare såld till Rolf A. Olsen och Gunnar Steinkjellå i Sandve på Karmøy. Bytte nummer men inte namn och blev R-89-K Nordlending med Kopervik som hemmahamn. 1980 blev Rolf A. Olsen ensam ägare.
Fick nytt däckshus 1986 vid Stava Mekaniske Verksted i Salvøy, Vestvågen, på Karmøy.
Såldes 1995 till Tøviktrål AS (Mareno Tøvik) i Molde och blev M-12-F Tøvik med Fræna som hemort och Molde som hemmahamn. Samma år byggdes ett nytt shelterdäck på båten vid Brøderne Huckelberg i Aukra. Båten var efter fler ombyggnader under 1997 på totalt 218 br.ton.
1999 såldes båten A/S Roaldnes i Valderøya. Nummer och namn blev M-82-G Gjøsund med Giske som hemort och Ålesund som hemmahamn.
Såldes i maj 2002 igen, denna gång till Børingen A/S i Straumsjøen, Ålesund, som kvotbåt med numret och namnet N-182-BØ Gjøsund och med Bø i Nordland som hemort. Vidaresåld som kvotbåt i juli samma år, nu till Myre Havfiske A/S i Myre, Ålesund. Nu N-182-Ø Gjøsund med Øksnes som hemort men Ålesund som hemmahamn. Skrotad i augusti 2002.
Andra källor:
Blom, Bornmalm & Bång, Ståltrålare i svenskt fiske 1959-65, 2012