IMO 6714809
Varv: Bolsønes Verft, Molde, Norge
Officiellt nummer:
Varvets nummer:
Byggår: 1967
Bruttotonnage: 192
Nettotonnage: 69
Längd: 31,08 m
Bredd: 7,52 m
Djup: 3,51 m
Motor: June Munktell diesel på 1 180 hk
Byggd 1967 för John Larsson och hans son Dolf Larsson i Kungshamn som LL 248 Saibon.
1971 såld till Nordfisk (Poul Erik Nielsen) i Skagen varvid båten fick namnet S 86 Berit Nordfisk. Ett namn båten behöll till 1989 då den bytte namn till S 407 Charlotte Nordfisk med P.E. Nielsen & Sønner som ägare. I augusti 1989 fångade S 86 Berit Nordfisk en tonfisk ihop med S 412 Jette Nordfisk:
Med en dags forsinkelse – i forhold til en uofficiel statistik fra tidligere år blev årets første tun landet til Skagen Fiskeauktion i går morges, den 11. august. Det var en kleppert på 348 kilo, som fiskeeksportør Jens Wittrup fik hammerslag for, da prisen var nået op på 60 kroner pr. kilo – eller med andre ord 20.880 kroner for fisken, plus 4.593,60 kroner i moms. Det var Skagen-kutteren »Jette Nordfisk«, der landede tunen, som var fanget i flydetrawl underdobbeltslæb med »Berit Nordfisk«. De to trawlere var på sildefiskeri, da tunen dukkede op og skal gode traditioner bevares, så følger endnu en tun inden for de nærmeste dage. Til afregningen på de to trawlere bliver der altså omkring en halvsnes tusinde kroner til hver og det er jo altså mere for bare denne ene fisk, end fiskerne kan opnå for sildene.
Samma år byggdes båten också om till häcktrålare med ny styrhytt, shelterdäck och RSW-tankar. Därefter på 281 bruttoton. Fick någon gång en ny motor, en Alpha diesel på 1170 hk.
År 1993 såldes båten till Per Jørgensen i Skagen och blev S 85 Trine Juul. Blev förlängd 1998 vi Karstensens Værft och därefter på 378 bruttoton med en längd på 40,5 meter. Djupgåendet var efter ombyggnaden 5,93 meter.
I februari 2004 såld till Mayuri ApS i Jerup och direkt vidaresåld till Erik Kjeldsen i Thyborøn (25%) och dennes söner Lars Kjeldsen i Thyborøn (25%) och Henning Kjeldsen i Skagen (50%). Namnet blev nu L 649 Martine Mads med Thyborøn som hemmahamn.
Familjen Kjeldsen sålde båten vidare till Jan Bro i augusti samma år varvid båten fick namnet L 428 Bounty. Jan Bro tycks ha gått i personlig konkurs och båten såldes till Starholm Fisching Gmbh i Tyskland (ägt av dansken Jens Borup) och blev då SH 2 Starholm II.
I april 2013 såld till UAB Banginis i Litauen. Ägare av det bolaget är Algirdas Ausra. Båtens namn är numera KL 856 Minge.