SDUK
Varv: Motala varv i Norrköping
Officiellt nummer:
Varvets nummer: 290
Byggår: 1879
Bruttotonnage: 1 013 eller 1 009 (olika beroende på källa)
Nettotonnage: 749
Längd: 63,32 m
Bredd: 9,05 m
Djup: 5,20 m
Motor: 2-cyl ångmaskin på 378 ihk
Byggd 1879 av Motala varv för Stockholms Ångfartygs Rederi AB (S:t Eriksbolaget) som ånglastfartyg med namnet S/S Dux. Ombyggd 1891 och fick då en trippelexpansions-ångmaskin på 420 ihk och ny ångpanna. Såld till Nya Rederi AB Svea i Stockholm november 1907.
I december 1912 instängd i Mäntyluoto, Finland, p.g.a. minfaran i Östersjön. Lyckades senare tillsammans med Frey som ägdes av samma rederi ta sig till Stockholm utan missöden. Under kriget tycks fartyget bland annat ha transporterat järnmalm:
Luleå Den 12/11 1915
Kära du, har hälsan, önskar dig detsamma goda. Här full vinter med is så vi kunde ej utan hjälp taga oss fram. Går till Wismar Tyskland, kommer hem till jul om allt går väl. Går till Stockholm för uppläggnig och reparation. Är hemma omkring den 20.
Eldaren Axel Gustafsson SS Dux Rederiaktiobolaget Svea Stockholm.
En kyss, skrif
Texten på nästa vykort, som är från Narvik, lyder:
Snälla du, har hälsan och önskar dig detsamma. Går till England, åter i nästa vecka. Är här åter om en månad, skickar då pengar. Var ej ledsen. Vi t räffas åter en gång om det går väl. Hälsa alla barnen (10 stycken, mitt tillägg) från sin far, men först och sist är du hälsad af din Axel.
Dux reparerades 1916.
I september 1933 beslutade rederiet att fartyget skulle tas ur drift. Därefter lades fartyget upp.
Köptes dock i april 1935 av Smögens Islandsfiskeförening Upa för 35 000 kronor för att användas som moderfartyg vid islandsfisket. Et moderfartyg tog mot fångsten från mindre fiskebåtar. Sådana används idag i en del av US-amerikanska fisket i Stilla Havet. Inregistrerades som fiskebåt som LL 230 Dux. Var med vid Islandsfisket 1935 då vadbåtarna GG 312 Ileana, GG 184 Exide och GG 534 Orano från Björkö samt GG 294 Lisea från Öckerö fiskade.
I slutet av 1936 såld till Elling Årseth i Ålesund. Fortsatt registrerad i Smögen som LL 230 Dux. Deltog i Islandsfiske för Smögens Islandsfiskeförening Upa också åren 1936 och 1937. 1936 var det norska båtar, Dolsøy och Rosholmen från Ålesund, som fiskade, Samtliga ombord på fisket 1936 var från Ålesund.
På resa från Island till Stockholm kolliderade Dux den 24 september 1938 med ett undervattensföremål och förliste drygt 20 nautiska mil från Kapelluddens fyr på Öland. Besättningen räddades. Lasten bestod av 4 342 tunnor sill, 331 tunnor salt och 30 ton kol.
Första bilden föreställer LL 230 Dux lastad med silltunnor år 1936.
Andra källor: Larsson, Olehäll, Klasson och Åquist, Jakten på havets silver, 2019