Varv: Mackie & Thomson, Govan, Glasgow
Officiellt nummer: 98707
Varvets nummer: 13
Byggår: 1890
Bruttotonnage: 149
Nettotonnage: 48
Längd: 100,5 ft
Bredd: 20,5 ft
Djup: 10,7 ft
Motor: 45 hp, Muir & Houston Ltd, Glasgow
Ångtrålare byggd 1890 vid Mackie & Thomson, Govan, Glasgow som H 112 Wasp för British Steam Trawling Co Ltd i Hull. Vid leveransen på 149 bruttoton och utrustad med en ångmaskin på 45 hk byggd av Muir & Houston Ltd i Glasgow. Fick en ny ångpanna år 1891.
1912 såld till James Alexander Robertson i Fleetwood som FD 169 Wasp och strax därefter såld igen till J. Marr & Son Ltd i Fleetwood. Omklassad till 160 bruttoton år 1914 och såld senare samma år till Fiskeri AB Sälen (Assmundsson) i Göteborg med namnet Gunnar. 1917 såld till C.S. Plantén i Göteborg med oförändrat namn, men eldhärjades senare samma år. Såld till Sven P. Larsson i Malmö 1920 och var 1927 upplagd.
1928 köpt av Robert Schou i Frederikshavn i Danmark och året efter såld till Petersen & Albeck i Köpenhamn för upphuggning. Så skedde inte utan istället byggdes den om till pråm. Det är oklart vilka som ägde pråmen därefter fram till 1941 då den ägdes Skandinavisk Union Handelshus i Köpenhamn.
Såld 1943 till Frederik Vilhelm Christian Hall i Charlottenlund och ombyggd till lastfartyg med namnet Tajo från 1944. Utrustad med motor från Alpha-Diesel år 1944. I/S Kähler & Braun senare år 1944 och två år senare till Sandvad & Co som kombinerad fiskebåt och lastfartyg med namnet K 126 Abba. Sjönk 1953 på väg från Kopervik till Ålesund i Norge.