Varv: Head & Riley, Hull
Officiellt nummer: 93078
Varvets nummer: 18
Byggår: 1886
Bruttotonnage: 153
Nettotonnage: 79
Längd: 98.8 ft
Bredd: 20.1 ft
Djup: 11.0 ft
Motor: (1) C.2-cyl by E. Wales, Hull
Motor (2): T.3-cyl and boiler by Charles D. Holmes & Co, Hull
Ångtrålare byggd vid Head & Riley i Hull 1886 som H 1494 Camenes för William R. Leyman. På 153 bruttoton med en ångmaskin från E. Wales i Hull. Förlängd 1893 och ny ångmaskin från Charles D. Holmes & Co, Hull, insatt. Därefter på 159 bruttoton. 1901 såld till Charles H. Double i Hull.
Från 1903 registrerad i Fleetwood som FD 204 Camenes med Henry H. Double som ägare. 1906 såld till John Salmond Doig, Grimsby, och Walter Bacon, Fleetwood, med Thomas F. Kelsall som huvudredare, men inte ägare, redan från 1903.
Såld 1910 till Alfred Bannister i Grimsby som GY 531 Camenes. Ny ångpanna 1911.
Såld 1913 till Warbergs Exportaffär (Carl Andersson) som VG 109 Meera. Warbergs Exportaffär startades år 1897 av grosshandlaren Carl Bernard Andersson. Företaget blev det största i sitt slag i Halland och troligtvis också på Sveriges västkust. Carl Andersson dog 1919 och företaget hamnade i svårigheter och gick i konkurs. Företagets två ångtrålare, förutom Meera också Aries såldes till AB Bergelin & Reuter på exekutiv auktion år 1920. Meera blev nu GG 871 Meera.
1926 såldes båten till Trawl (Trål) AB Meera (familjen Reuter), 1929 till Folke Berntsson och Harald Karlsson i Edshultshall och året efter till Lambert Häller, Josef Johansson & Folke Berntsson i Göteborg. Såld till Fiskeri AB Hebriderna (Lambert Häller) år 1928.
1940 såld till AB Lindholmens varv och upphuggen. Anledningen till försäljningen var att båten föll på sidan när den var upptagen på slipen för reparation och underhåll och blev då förstörd.
Ett svar på “VG 109 Meera”