SFHB
IMO 6812924
Varv: Blålid Slip & Mek.Verksted, Raudeberg/Måløy
Officiellt nummer: 11003
Varvets nummer: 20
Byggår: 1968
Bruttotonnage: 169
Nettotonnage: 72
Längd: 32,85 m
Bredd: 6,70 m
Djup: 3,56 m
Motor: June-Munktell 10-cyl. 4SA på 895 kW/1200 ihk.
Beställdes i december 1966 från det norska varvet av bröderna Tore, Rolf & Sune Alexandersson på Åstol. Leverans skedde i juli 1968 och båten fick namnet GG 701 Hemland.
Såld till mejeriägare Esper Boel i Nørre Alslev i februari 1970. Båten fick namnet HG 177 Marius Boel med hemmahamn i Hirtshals. Bytte 1974 namn till HG 177 Kristian Boel. Övertogs i december 1975 av ett partrederi med Esper Boel som huvudägare och civiling. Poul Holm Jessen i Hellerup samt direktør Henning Andersen i Holte som delägare av skattemässiga skäl. I februari 1977 övertogs de två senares andelar av bolaget Scandiflex Invest A/S som ägdes av Poul Holm Jessen.
I juni 1978 köpt av Mogens A.Larsen, Horne/Hirtshals, och fick namnet HG 177 Sonja Irene. Redan i juli sålt till Alf Myhrborg, Hans Erik Steen och Ole Lindström på Styrsö och blev GG 342 Stenskär. Nytt anrop blev SGXT. Vid denna tid var båten delvis ombyggd till häcktrålare med en längd på 33,07 m.
Såldes 1983 igen och blev GG 367 Vingafors med hemmahamn på Öckerö. Ägare var familjen Utbult. Senare såld till Sturkö där den blev KA 342 Vingafors. Sjönk den 19 april 1998 vid södra Midsjöbanken. Vid olyckan var Vingafors ombyggd på ett icke godkänt sätt, saknade fribordsmarkering och var inte behörigen bemannat. När ombyggnaden skedde är oklart.