SKTM
IMO 6605498
Varv: Marstrandsverken
Officiellt nummer: 10679
Varvets nummer: 4
Byggår: 1966
Bruttotonnage: 154
Nettotonnage: 55
Längd: 31,38 m
Bredd: 6,70 m
Djup: 3,58 m
Motor: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G. Diesel SBW6M 4 SC SA 6 cyl, 1000 hk
Beställdes i april 1966 av Valter Larsson (skeppare och huvudredare), Rune Antonsson, Gotthard Bengtsson, och Gösta Olausson, alla från Björkö. Levererades den 22 april 1966 som GG 575 Tudor.
1972 sålde Gösta Olausson sin andel till de övriga delägarna. 1975 fick Tudor en dyspropeller monterad. Arbetet utfördes av Ö-varvet. Två år senare deltog båten i mötninghar som utförde av Chalmers för att jämföra prestanda, ljud, bränsleförbrukning med mera med och utan dyspropeller, vid olika roderutslag med mer.
Fick 1978 ett nytt styrhus monterat vid Brdr. Jensen Skibs & Bådbyggeri i Grenå, Danmark och blev två år senare delvis shelterdäckad vid Karstensens Skibsværft & Maskinfabrik i Skagen.
Såldes 1981 till Jack, Roland, Åke och Östen Olofsson, samtliga från Donsö, varvid namnet ändrades till GG 456 Sydfors. Gamla Sydfors övertogs av Tudors ägare som en del av affären.
År 1988 såldes båten till Karl-Henrik och Stellan Johnsson och blev GG 597 Midsjö, fortsatt med Donsö som hemmahamn. Byggdes senare om med helt shelterdäck hela vägen till hytten och därefter på 223 bruttoton.
Såldes därefter varje år under slutet av 1990-talet med start 1996 då båten namnet GG 661 Santiago med hemmahamn på Öckerö samt med Bengt och Göran Antonsson som ägare.
Ytterligare ett år senare blev båten VG 95 Lipton med Träslövsläge som hemmahamn och Tage Carlsson med flera som ägare. Ett halvår därefter GG 564 Roxen med Fiskebäck som hemmahamn och familjen Magnusson som ägare.
I november 1998 såldes båten till Finland där båten fick namnet Silva men aldrig registrerad som fiskebåt. Köptes tillbaka till Sverige 1999 och blev GG 575 Västanö med Rönnäng som hemmahamn och Kenneth Toresson som ägare. Användes därefter till räkfiske. Skrotad i Danmark 2002.