IMO 7393690
SMNU
Varv: Kvina verft (skrov) och Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk A/S
Officiellt nummer: 11 434
Varvets nummer: 119
Byggår: 1974
Bruttotonnage: 484
Nettotonnage:
Längd: 49,20
Bredd: 9,50
Djup: 4,95
Motor: Wichmann Motorfabrikk Diesel 7AX 2SC SA 1750 hk
Byggdes av Flekkefjords Slipp & Maskinfabrikk A/S efter beställning från P/R Vingaborg vars ägare var skeppare Henry Johansson (3/ 19-delar) dennes bror Bo Johansson (3/19), Ingemar Eriksson (1/19), Hans Johnsson (3/19), alla från Donsö, Uno Eliasson (3/19), Helge Olausson (3/19) och Ragnar Karlsson (3/19), Öckerö. De tre sistnämnda hade tidigare ägt GG 133 Nordsjö medan de andra fyra tidigare ägt en äldre GG 569 Vingaborg som var ett systerfartyg till GG 133 Nordsjö.
Vingaborg konstruerades av Ankerconsult A/S i Bergen, vilken var fartygsdesignavdelningen inom Ankerløkkenkoncernen. Vingaborg var ett systerfartyg till HG 209 Isafold, UA 960 Abba och GG 334 Timor. Byggd som en kombinerad trålare och snörpvadsbåt.
Uthyrd april-maj 1976 till Fiskeristyrelsen för provfiske av blåvitling (kolmule) väster om Hebriderna, söder om Färöarna samt i Nordsjön. 1977 genomfördes ytterligare ett projekt med försöksfiske av blåvitling. Förutom GG 569 Vingaborg deltog också GG 334 Timor, GG 204 Torön och GG 205 Ganthi.
Såldes tillsammans med GG 334 Timor till Chile och Pesquera Iquique SA i Talcahuano år 1983 (i alla fall ströks de från svenska register 1983, kan ha sålts året innan). Vid försäljningen till Chile behöll Timor sitt namn medan Vingaborg bytte namn till Vinga.
Innan försäljningen till Chile var bägge båtarna föremål för flera debatter i riksdagen. Dels på grund av tjuvfiske på norskt vatten, dels på grund av att de skulle säljas till Chile.
Registren från Chile uppger att båtarna var på 566 bruttoton. 1995 var båtarna fortfarande aktiva som fiskebåtar, men inte idag även om både Timor och Vinga går att hitta på en del sajter som aktiva fiskebåtar. Övertogs 1997 till Pesquera Iquique-Guanaye S.A. Båda uppgavs då vara på 566 bruttoton. South Pacific Corp övertog båtarna år 2008 och de fick Valparaiso som hemmahamn.
Idag finns både Timor och Vinga på vad som mest liknar en båtkyrkogård i Valdivia i Chile. De är upplagda och uppges tillhöra Orizon. Uppges där vara på 687/688 bruttoton.