Varv: Earle’s Shipbuilding & Engineering Co Ltd, Hull
Officiellt nummer:
Varvets nummer: 507
Byggår: 1905
Bruttotonnage: 256
Nettotonnage:
Längd: 129,3 ft
Bredd: 22,1 ft
Djup: 11,8 ft
Motor: C 2-Cyl. 40 nhp. 9.0 kts. Hepple & Co., N. Shields
Ångtrålare på 256 bruttoton som byggdes 1905 vid Earle’s Shipbuilding & Engineering Co Ltd i Hull som också stod för ångmaskinen. Levererad till Pickering & Haldane’s Steam Trawling Co Ltd, Hull, som H 824 Lord Curzon med John McCann & Edward Cartwright som huvudredare tillsammans. 1906 såld till Yorkshire Steam Fishing Co Ltd i Hull (John McCann) och Armitage’s Steam Trawling Co Ltd, Hull (George T. Armitage) varvid den bytte namn till H 824 Princess Juliana. Användes 1913-19 av brittiska marinen som minsvepare.
Såldes 1918 till The Croston Steam Trawling Co Ltd i Fleetwood (Ernest Taylor) med bibehållet namn. De fick tillbaka båten från marinen 1919 och då bytte den namn till FD 357 Princess Juliana och fick Fleetwood som hemmahamn.
1924 först såld till Hampshire, Birrell & Co (Fish Exports) Ltd, Liverpool, för att sen säljas till AB Capto (A.J. Edvards) i Göteborg som GG 54 Capto. Omklassad till 254 bruttoton och en av de största ångtrålarna som funnits i Sverige. Blev bara kvar i Sverige till 1929 då båten såldes till F. Erenst i Ijmuiden, Nederländerna som IJM 19 Adelante. Omklassad till 256 bruttoton år 1930 och såld till N.V. Visscherij Maatschappij “Protinus”, Ijmuiden (Erenst & Weimar). Skrotad 1952.