Varv: Eiderwerft AG, Tönning
Officiellt nummer: svenskt nummer 7278
Varvets nummer:
Byggår: 1908
Bruttotonnage:
Nettotonnage:
Längd:
Bredd:
Djup:
Motor:
Ångtrålare byggd 1908 på Eiderwerft AG i Tönning, Tyskland som Senator Predöhl för Cuxhavener Hochseefischerei AG, Cuxhaven. Detta företag ägdes av storredaren Albert Ballin, bankiren Max Warburg och direktör Schwarz i Vereinsbank. Det var ett storföretag med en mängd ångtrålare.
Använd av tyska marinen under första världskrigetoch blev den 5 juni 1917 sänkt av brittiska marinstyrkor utanför Oostende i Belgien. Bärgad samma år och förd till Antwerpen. Vraket övertogs samma år av de tidigare ägarna som lät reparera trålaren som nu fick namnet HC 123 Dr Carl Melchior.
I januari 1926 såld till Fiskeri AB Thetis (Rob. Rudell & Co) i Göteborg varvid båten fick namnet GG 34 Thetis. 1927 överförd på Handelsbolaget Ägir som också ägde GG 52 Ägir. Även GG 52 Ägir var köpt från Cuxhavener Hochseefischerei AG. Såld i maj 1930 av Ägirs konkursbo till Finland.
Köpare i Finland var H.A. Elfving i Hangö. Namnet i Finland blev Kallapoika. 1934 överfördes båten till Elfvings Fiskeflotta AB som 1936 fusionerade med Lovisa Fiskeri AB. Det sammanslagna bolaget fick namnet Finska Fiskeri AB.
1937 såld till Peter S. Brandal & Co AS i Ålesund och döpt till Brandaling. Sänkt Vid Hjörungavåg av tyskt flyg den 1 maj 1940.
Åter i bruk efter bärgning och reparationer i oktober 1941. Nu med Kr. E. Samuelsen Rederi AS som ägare och med namnet Bjørn Farmann. Snart omdöpt till Strong. Övertaget av tyska marinen i slutet av 1941 och åter till de tidigare ägarna 1945. Därfter används för fraktfart. Förliste 8 april 1948 vid Svåholmen söder om Egersund.