Varv: W. Walker Esq., Maryport, England
Officiellt nummer:
Varvets nummer:
Byggår: 1907
Bruttotonnage: 240
Nettotonnage:
Längd:
Bredd:
Djup:
Motor:
Byggd 1906-07 och levererad januari 1907 som Pennard Castle till Castle Steam Trawlers Ltd (C. Heron) i Swansea. Systerfartyg till Kidwelly Castle. Under första världskriget fick trålaren göra tjänst som bevakningsfartyg åt brittiska amiralitetet och såldes efter återlämnandet vid krigsslutet till Consolidated Steam Fishing & Ice Co (Grimsby) Ltd (J D Marsden) men behöll såväl hemort som namn.
Såld till Sverige och Fiskeri AB Svea (Anders Stönner) år 1926 som GG 26 Stig. Fiskeri AB Svea grundades redan 1914 och ägde då också ångtrålaren GG 582 Agnes (tidigare Mastiff) samt GG 447 Gerda. En av de största ångtrålarna i den svenska fiskeflottan med sina 240 bruttoton.
Under delar av andra världskriget använd av den svenska marinen som hjälpvedettbåt.
Sänkt 1945, oklart om båten sänktes av en torped eller av något annat föremål. Alla i besättningen överlevde och kunde räddas ombord på ett tyskt krigsfartyg som just passerat Stig. Tidningen Svenska Västkustfiskaren skrev följande:
Måndagen den 5 mars blev ångtrålaren GG 26 Stig sänkt i samband med ett konvojslag vid Skagen. Stig hade gått från Göteborg lördagen innan och det var den första fiskeresan för året. Vid 10-tiden på kvällen sattes trålen nord Skagen och drogs västerut.
Fisket fortsatte på söndag och måndag. På måndag kväll vid niotiden svängde Stig runt och drog österöver. Farten var ca tre knop och manskapet var sysselsatt med att sortera sillen på fördäck.
Klockan 10 fick kaptenen plötsligt se ett u-båtsliknande föremål komma rusande i vattnet med hög fart. Han ropade en varning till de på däcket sysselsatta männen och sekunden därefter skakades fartyget av an våldsam stöt då den mystiska pjäsen borrade sig in i skrovet rakt midskepps vid kolboxarna.
Anmärkningsvärt är att den inte exploderade utan liksom ”studsade” tillbaka och blev liggande ett stycke från båten. Någon vanlig torped torde det inte ha varit. Enligt uttalande av kaptenen på Stig, Rickard Olsson, var den därtill för stor. Den här var formad ungefär som en grankott i fören och det verkade som om den vore gulaktig på nosen. Endast en del av den var synlig ovanför vattenytan då den kom rusande mot fartyget.
Omedelbart efter att pjäsen borrat hål i skrovet började vatten rusa in i kolboxarna, varvid kolet rann över på babordssidan. Besättningen började genast arbeta med att få ut livbåtarna.
Kapten Olsson gav upprepade nödsignaler med ångvisslan och höll på därmed tills vattnet gick över relingen på babordssidan. Ett tyskt marinfartyg skyndade till undsättning och befann sig då Stig sjönk, nära babordssidan. Det gick tre minuter från det fartyget träffades tills det sjönk.
Hela besättningen räddades ombord på det tyska örlogsfartyg som låg så pass nära Stig att flera kunde hoppa direkt ombord på detsamma. Livbåtarna hade man inte lyckats få ut. Däremot en flotte som en man hoppade i då den nådde vattnet. Två av de andra kastade sig i vattnet och lyckades efter en stund ta sig upp på flotten. Också dessa bärgades av tysken.
Ombord på det tyska fartyget fick besättningen kaffe och rökverk, samt fördes till Arendal i Norge di man anlända klockan 6 tisdag morgon. Den svenske konsuln i Arendal, herr Lindqvist, skaffade männen mat och kläder och så småningom återvände de till Göteborg.
Stig hade en fångst på 225 lådor sill ombord då hon sjönk. Fisket skulle just avslutas och man hade räknat med att land fångsten påföljande dag.
Citatet är avskrivet ur boken ”Dom hade inget val” av Georg Åberg och Dag Edvardsson.
Enligt tyska uppgifter om händelsen talas det inte alls om en torped utan om en kollision eller att Stig rammats av ett tyskt marinfartyg på grund av fiske i ett otillåtet område. Den tyska båten som var i närheten av Stig ska i alla fall ha varit R 47.
Min morfar och morbror var med på Stig när den sjönk. Enligt dem stod det för alla på båten klart att det var en paravan som som bogserades av den passerande patrullbåten som sänkte Stig.
(Att det i rapporter talas om minor eller torpeder kan eventuellt förklaras av att det var en bolagsbåt som naturligtvis skulle ha ut försäkringsersättning så snabbt och högt som möjligt.)
De var på väg hem med tänd däcksbelysning när en båt med släckta lanternor passerade för om. Troligtvis har patrullbåten upptäckt att han gick för nära Stig och girat varvid paravanen tagit skärning och kom fräsande på ytan rätt in i kolboxen.
Skepparen signalerade med ångvisslan och den tyska patrullbåten vände och gick upp till Stig och alla utom två, som försökte få loss livbåten på andra sidan, hoppade över till den tyska båten.
De två som hamnade i vattnet räddades tack vare att den tyske skepparen tände sökstrålkastaren, något som var farligt med tanke på de allierades flygspaningarna. Den tyske skepparen ”var väldigt ung”.
Mer läsning: https://www.fallrepet.se/viewtopic.php?f=2&t=2104
Per E
Spännande.
Morfar och morbror hade rätt – det var en paravan från den tyska minsveparen (Räumboot) R 47. Brittiska underrättelsetjänsten kunde vid den här tiden snappa upp meddelanden – på engelska löd telegramen från R 47 så här:
Sänt den 5 mars 1945 kl 22.17: Swedish fishing drifter struck against towed ccylinder while crossing behind my stern. Sank in po 57.57 North – 09.54 East.
Så kom nästa telegram, sänt den 6 mars 1945, kl 03.51: Drifter has sunk. Crew taken over. Shall arrive Arendal at 04.15.
Torsten Hagnéus