IMO 8516225
SLWT (SFJV)
Varv: Johs. Kristensen Skibsbyggeri A/S, Hvide Sande
Officiellt nummer: 13570
Varvets nummer: 180
Byggår: 1987
Bruttotonnage:
Nettotonnage:
Längd: 37,80 m
Bredd: 9,68 m
Djup: 4,40 m
Motor: Wärtsilä Nohab diesel F 38A 8 cyl. 2040 hk
Beställare av båten år 1985 var bröderna Ove och Birger Ahlström i Fiskebäck. Levererades som GG 205 Ganthi i augusti 1987. Konstruerad av Nordwestconsult i Ålesund och byggd som trålare. Systerbåt till GG 203 Ginneton (1987). Inredd för en besättning på 12 personer med 6 tvåmanshytter.
1989 utrustades båten med 6 RSW-tankar. Arbetet utfördes av
Johs. Kristensen Skibsbyggeri A/S.
Byggdes 1990 om till kombinerad trålare och snörpvadsbåt på Karstensens Skibsvaerft A/S i Skagen. Akterskeppet förlängdes med 2,61 meter från 37,80 m till 40,41 m. Efter ombyggnaden på 534 bruttoton.
Såldes 1998 till Norge som H-205-B Ganthi. Ombyggd till trålare i Norge. När båten såldes tillbaks till Sverige i juli år 2008 var den ägd av Magnarson A/S och hade fortfarande samma namn och nummer. Fick i Sverige ny anropssignal, SFJV.
I Sverige fick den nytt namn och nummer, GG 464 Stella Nova av Fotö och ägt av Stella Nova Fiskeri AB vars ägare är bröderna Christer och Stig Bryngelsson. I april 2010 såldes båten vidare till Fiskeriselskabet Stella Nova ApS i Grenå och blev AS 464 Stella Nova VIII och så heter den fortfarande. Affären gick till så att båten först såldes till Bristol Fiske AB och Västfjord Fiskeri AB som därmed övertog fiskerättigheterna och sen såldes själva båten till det danska företaget. Ägare av det danska företaget är också Christer och Stig Bryngelsson. Används till skarpsills- och sillfiske samt tobisfiske med flyttrål och semipelagisk trål.
Förlängd till 47,15 meter år 2010 och därefter på 663 bruttoton och förlängd 2013 igen, nu till 47,48 meter och därefter på 672 bruttoton.
Såldes i december 2019 till Berndtsson & Börjesson Fiskeri ApS och blev L 421 Cadiz.