SLGR
IMO 7424695
Varv: Langsten Slip & Båtbyggeri, Tomrefjord, Norge
Officiellt nummer: 13313
Varvets nummer: 73
Byggår: 1975
Bruttotonnage: 179,61
Nettotonnage: 65,81
Längd: 30,38 m
Bredd: 7,07 m
Djup: 3,19 m
Motor: Caterpillar på 735 kW
Byggdes 1975 i Tomrefjord som M-16-G Vigratrål med Olav Furnes i Vigra som ägare. Byggd som häcktrålare med shelterdäck. Användes främst till konsumtionsfiske i Nordsjön.
1985 såld till Manne Pettersson med flera på Styrsö och fick namnet GG 149 Kenya. Båten byggdes om 1989 och var därefter på 257 bruttoton med en längd på 30,76 meter, en bredd på 7,13 meter och ett djupgående på 4,60 meter. De kom främst att använda båten till torskfiske i Östersjön.
Den 28 januari 2004 kolliderade GG 149 Kenya med VY 55 Lister varvid en besättningsman ombord på Lister omkom. VY 55 Lister började sjunka efter kollisionen och fartyget övergavs i panik enligt den undersökning som gjorde vilket var en orsak till att en besättningsman dog. Orsak till kollisionen ansågs vara att styrhytterna inte var korrekt bemannade. Lister bemannades av en hyrd besättning.
I slutet av 2000-talets första årtionde togs GG 149 Kenya över av Fiskeri AB Kenya, ett bolag som troligen ägdes av familjen Pettersson. 2014 förklarades bolaget i konkurs och GG 149 Kenya såldes till Mauritania Fishing AB i Herrvik på Gotland i februari 2014. Avregistrerades som fiskebåt i Sverige och fick namnet Moya. Såldes i mars 2014 till Mauritania Fishing LLC i USA och registrerades på Komorerna. Ägare av dessa bolag var Anders Östman som tidigare arbetat med bistånds- och hjäpverksamhet hos SIDA, UD och FN.
Syftet från ägaren var att sätta in båten i fiske i Mauretanien. På grund av byråkratiska och juridiska svårigheter tycks detta aldrig ha skett och det är ytterst tveksamt om båten överhuvudtaget existerar idag. Östman försökte enligt uppgift få hjälp av Gunnar Utbult som rådgivare för att lösa problemen men det tycks aldrig ha lett till någonting.