IMO 8704858
Varv: Johs. Kristensen Skibsbyggeri A/S
Officiellt nummer:
Varvets nummer:
Byggår: 1989
Bruttotonnage: 716
Nettotonnage:
Längd: 42 m
Bredd: 9,10 m
Djup: 5,2 m
Motor: Wärtsilä Nohab diesel typ 8V25, 8-cyl, 2 500 hk
Byggdes vid Johs Kristensen Skibsbyggeri A/S i Hvide Sande för Thore, Robert och Per-Olof Ahlström och levererades i januari 1989. Var vid leveransen Sveriges största fiskebåt med sina 716 bruttoton och en längd på 140 fot (cirka 42 meter). Den nykonstruerade motorn krånglade mycket och byttes sommaren 1992 ut mot en Nohab diesel med 12 cylindrar.
GG 1204 Torland var en i Sverige ovanlig typ av fiskebåt med frambyggd styrhytt (något som iofs är ganska vanligt med mindre trålare men inte med så här stora) och nedsänkt akterdäck försett med slip och extra stor däcksyta som trålen halades in över:
I akterkant på tråldäck fördes fisken via en lucka ned till en binge på fabriksdäck, där den gick vidare till en maskin som rensar fisken (torsken) och därefter till filetering i en annan maskin innan den slutligen via ett transportband gick till lastrummet för isning i frigolitlådor.
Båten var byggd för demersalt fiskfiske och torskfiske men blev mest använd till sillfiske. Inevsteringen var sannolikt en konsekvens av det stora och lönsamma torskfisket under 1980-talet, men när båten levererades så var detta fiske i praktiken över och båtens användbarhet därmed kanske inte så stor.
Det har bara funnits tre andra liknande båtar i större storlek i Sverige eller med svensk ägare, GG 87 Salmo (också en fabrikstrålare), GG 236 Glittvåg och NC 315 Victoria. De båda senare dock inga fabrikstrålare.
2001 såldes GG 1204 Torland till Danmark och byggdes om till ”standby safety vessel” på ett färöiskt varv och fick namnet Esvagt Supporter med Esvagt A/S som ägare. Sen 2018 flaggad i Luxemburg och med namnet Geo Ocean IV med användning som supply- och undersökningsfartyg i oljeindustrin såväl som inom vindkraftsindustrin. Ägare är det belgiska företaget Geoxyz.