SIFU
Varv: Marstrandsverken
Officiellt nummer: 10665
Varvets nummer: 3
Byggår: 1966
Bruttotonnage: 155
Nettotonnage: 55
Längd: 31,42 m
Bredd: 6,76 m
Djup: 3,58 m
Motor: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G. Diesel 4 SC SA 6 cyl, 1000 hk
Beställdes i april 1965 av bröderna Daniel (skeppare och huvudredare), David, Joel, och Seth Börjesson, samtliga från Fotö. Levererades i januari 1966.
Åren 1968-70 fiskade GG 112 Carmel ihop med tre andra svenska fiskebåtar i Västafrika, utanför Ghana, Liberia, Sierra Leone och Senegal:
Kontrakt hade slutits mellan fiskelagen och Liberianska staten via ett danskt företag. Det var skeppare Sven-Olof Larsson (Westerö) som fått kontakt med det danska företaget och via detta med den Liberianska Staten. Han hade också besökt Liberia för att bilda sig en uppfattning om de lokala förhållandena.
Innan man lämnade Sverige sandblästrades fartyget och målades vitt. Anledningen till detta var att fartygsskrovet inte skulle absorbera lika mycket ljusenergi, som annars hade varit fallet om skrovet varit blått eller svart.
Liberianska staten tillhandahöll i början is, olja och lådor, men eftersom fisket på sikt inte gav det resultat man hade förväntat sig, drogs denna förmån in.
Att resultatet inte blev så bra berodde i mångt och mycket på, enligt skeppare Daniel Börjesson, att de svenska fiskarna saknade den erfarenhet som krävdes för att uppnå ett gott fiskeresultat i dessa vatten. Detta gällde både typ av utrustning och ren erfarenhet från fisket. Denna hade man först uppnått när man återvände hem. Men enligt Daniel Börjesson var denna period rent erfarenhetsmässigt mycket berikande, vilken han inte för pengar skulle vilja vara utan. Besättningarna på trålarna bestod i snitt av fyra svenskar och minst lika många liberianer eller senegaleser beroende på utanför vilket lands kuststräcka fartygen fiskade.
De andra båtarna som deltog var GG 346 Renland, GG 398 Westerö och GG 505 Polar. Carmel fick i slutet av Afrikaäventyret motorhaveri och fick bogseras hem av GG 505 Polar.
Såldes 1976 till Highlands and Islands Development Board Inverness i Skottland och om döptes till Hebridean. Ny hemmahamn blev Stornoway.
Återköptes till Sverige av Sture Larsson på Hönö år 1978 men han sålde vidare till bröderna Bengt och Göran Antonsson på och båten blev GG 361 Santos av Hönö.
Såldes 1982 till Divonarederiet AB, Karlshamn (bröderna Roy och Ulf Svensson), varvid namnet ändrades till KN 20 Vienna med Karlshamn som hemmahamn. Två år senare överfört till Clupea AB som också ägde av bröderna Svensson.
Delvis shelterdäckad 1985 vid Sydhavnens Motorværksted i Rønne.
Såldes vidare till Karl Gustav Nilsson på Sturkö år 1987. Namnet ändrades till KA 61 Carmö.
1991 blev Gösta Olsson på Åstol, Krister Olvesjö i Rönnäng, och Lars-Åke Olsson i Lidköping nya ägare och båten som fick namnet GG 582 Brattvåg fick Åstol som hemmahamn.
Sjönk 1996 men bärgades och restaurerades varefter båten såldes till Kalastus Anne Oy år 1997. I Finland blev båten FIN-165-T Brattvåg med Räfsö som hemmahamn.
Sjönk den 14 januari 2004 på hemfärd efter fiske. Båten började ta in vatten och sjönk. Trolig orsak var att länspumpen slutade fungera. Besättningsmännen som var två försåg sig själva med livbälte och hoppade i vattnet. De lyckades hålla sig fast vid en räddningsflotte och några nätbojar. De räddades av sjöräddningen och transporterades till sjukhus. Männen var nerkylda men annars i god kondition.
En privat företagare köpte vraket på bottnen och bärgade det i september 2004. Vraket transporterades till Kotka på våren 2005 och skrotades där på hösten 2005.