Varv: H. Reynolds
Officiellt nummer: 119354
Varvets nummer:
Byggår: 1904
Bruttotonnage: 54
Nettotonnage:
Längd: 69,9 ft
Bredd: 18,2 ft
Djup: 8,55 ft
Byggd 1904 av H.Reynolds i Oulton Park för Robert Tutholl som LT 346 Boy Russell. Köpt av W.H. Podd år 1911 men såldes direkt vidare till Sverige.
Boy Russel köptes 1911 av ett fiskelag (Edvard Bengtsson & Co) på Knippla där bland annat Edvard Bengtsson ingick. Troligen med 7904 som officiellt nummer i Sverige. Sannolikt var också en man vid Dahlberg delägare då han ska ha varit skeppare ombord på Boy Russel. Det första halvåret fiskade båten i svenska vatten efter att den utrustats med motor, men 1912 bar det av ner till Sydafrika där båten såldes till B. Gelcor & Co i Kapstaden samma år för att två år senare säljas till Hesselman & Co i Lüderitz i nuvarande Namibia, då en tysk koloni. Numret och namnet var troligen CTA 126 Boy Russell.
Enligt vissa uppgifter köptes Boy Russel av Irvin & Johnson år 1917. En del källor uppger dock att Boy Russel köptes av Irvin & Johnson redan 1912. Det är sannolikt troligare då företaget köpte flera båtar i Sverige kring 1910. I så fall bör B. Gelcor & Co i Kapstaden och Hesselman & Co i Lüderitz ha varit ägare efter Irvin & Johnson.
I en artikel i tidningen Morgonposten den 31 aug 1935 berättas att omedelbart efter ankomsten till Sverige installerades 2 st. motorer på vardera 22 hk det berättas även att kuttern fiskade ca. ett halvår i svenska farvatten innan den avgick mot Sydafrika den 25 juni 1912. Enligt andra uppgifter utrustades Boy Russell med en 40 hk motor år 1918 som 1949 byttes mot en motor på 106 hk. Båten var då på 77 brt.
Skrotades 1956 efter motorhaveri och förlisning den 7 november 1956 vid Possession Island, Namibia. Att båten förliste i Namibia kan eventuellt tyda på att det då var Hesselman & Co som ägde båten..