Varv: Cochrane & Cooper i Beverley, Hull
Officiellt nummer: svenskt nummer 3948
Varvets nummer:
Byggår: 1897
Bruttotonnage: 189,87
Nettotonnage: 75,56
Längd: 34,4 m
Bredd: 6,3 m
Djup: 3,54 m
Motor: Ångmaskin från Bailey & Leetham i Hull på 350 hk
Byggd på Cochrane & Cooper i Beverley, Hull, år 1897 för East Coast Steam Trawling Company i Hull med namnet Bangkok. Troligen såld till West Riding Steam Fishing Company Ltd i Grimsby 1901 med bibehållet namn.
Köpt till Sverige av Göteborgs Ångfiske AB år 1901 och blev GG 206 Bangkok år 1903. Huvudägare i detta bolag var Melcher Lyckholm och företrädare Hilding Larsson (enligt vissa uppgifter Hilmer Larsson). I början hade trålaren brittisk besättning men senare fick båten svensk besättning. Till befälhavare utsågs ofta svenskar om arbetat som skeppare ombord på brittiska ångtrålare. Fiskade fram till 1910 i Nordsjön och Nordatlanten med Grimsby och Fleetwood som bas- och landningshamnar men gjorde då och då ett besök i Göteborg.
Göteborgs Ångfiske AB ägde också ångtrålarna GG 233 Kristina och Meta.
Från 1910 fiskade båten med bas i Göteborg och övertogs då av AB Gadus Fabriker som också ägdes av Melcher Lyckholm. Ett år senare ändrades namnet till GG 206 Helga.
Den 14 januari 1915 såldes Helga till Fiskeri AB Avance (som ägdes av Johan August Nilsson, Adolf Fredrick Magnusson och Fritz Wiktor Balkenhausen. Fiskeri AB Avance likviderades 1925 och deras fiskebåtar, förutom GG 206 Helga också GG 479 Arne och GG 521 Axel, övertogs av Trål AB Falken som ägdes av Johan August Nilsson.
Den 7 mars 1929 såldes Helga till N.V. Stoomvisserij Emergo i Ijmuiden, Nederländerna. Det nya namnet blev IJM 96 Stormvogel. 1934 såldes trålaren till W. Kramer Sr & J.P. Pooij också i Ijmuiden och blev IJM 96 Vios IV. Sänkt vid en flygattack den 2 december 1941.
Nämns ofta som den första ångtrålaren i Sverige. Det mesta tyder dock på att det var den andra. Först var så vitt det går att utröna ångtrålaren Flygarn den första. En annan tidig ångtrålare var träbåten Tekla på Donsö.